خانه  |  مجلات  |  کتاب  |  اخبار  |  گزارش ها  |  گفتگوها  |  مقالات  | پديدآورندگان

محصولات  |  کتاب رايگان  |  جستجو  |  ارسال کارت الکترونيکي  | وبلاگ  |ویژه نامه

حوزه هنری  |  آلبوم عکس  |  آیینه نشر  |  تالار افتخارات  |  درباره ما  |  ارتباط با ما

خانه » مجلات

 

بازرگاني كتاب در ايران وجود ندارد

عبدالکریم جربزه دار

 

عبدالكريم جربزه‌دار؛ مدير انتشارات اساطير در مورد بازرگاني كتاب مي‌گويد: «اصولا چیزی به عنوان بازرگانی کتاب در ایران وجود ندارد و تولید كتاب در ايران توجيح اقتصادي ندارد و با هيچ معيار اقتصادي چاپ كتاب مقرون به صرفه نيست و هر چه هم از روزآمدي و توجه به يك كتاب فاصله مي‌گيريم اين عدم توجيح بيشتر مي‌شود. بنابراين آنچه در ايران در اين دوره زماني باعث انگيزه ناشران براي كار كردن مي‌شود بيشتر علائق فرهنگي است تا توجيح اقتصادي.
وي مي‌گويد: «اگر ما بخواهيم به كتاب نگاه اقتصادي داشته باشيم نبايد آن را چاپ كنيم. وقتي روي كتاب سرمايه‌گذاري صورت مي‌گيرد و برگشت اين سرمايه‌گذاري بين سه تا هفت سال طول مي‌كشد آیا اين كار توجيح اقتصادي ندارد؟ چرا كه يك كالا بايد گردش معقولي داشته باشد كه اين گردش در اقتصاد از يك هفته تا شش ماه متغير است بنابراين كالايي پيدا نمي‌شود كه گردش آن بيش از سه ماه طول بكشد. يك تاجر حداقل در سال بايد دو تا سه بار گردش سرمايه داشته باشد تا بتواند جواب‌گو باشد.»
جربزه‌دار ادامه مي‌دهد: «ولي در توليد كتاب حتي سالي يك باراین گردش وجود ندارد و به همين دليل توجيح اقتصادي ندارد.»
وي در پاسخ به این سوال که با این گفته های شما بازرگانی برایتان اهمیت ندارد مي‌گويد: «اهميت كه دارد، چون ناشر دنبال سود است. ولي دو تا مسئله وجود دارد يك زماني شما يك شركت بازرگاني تأسيس مي‌كنيد كه حداقل بايد دو تا سه بار گردش مالي داشته باشد. ولي در مورد كتاب اين اتفاق نمي‌افتد بنابراين توجيح اقتصادي ندارد البته يك گردش ضعيفي براي ناشر ايجاد مي‌شود ولي از نظر منطق بازرگاني جواب‌گو نيست.»
جربزه‌دار مي‌گويد: «در بسياري از ناشران يك نفر هم مدير انتشارات است هم وظايف مالي و فروش و... را انجام مي‌دهد كه اين كار مصنوعي مي‌شود و طبيعي نيست، حال اگر بحث اقتصاد هم افزوده شود جواب نمي‌دهد. مثل سال 1382 كتاب اشعار عاميانه در ايران در دو هزار نسخه چاپ شده و الان كه سال 1389 است چاپ آن تمام شده، یعنی حدود 7 سال طول کشید تا یک چاپ از این کتاب تمام شود و سرمایه اولیه که صرف انتشار این کتاب شده برگردد، خب اين كتاب چه توجيح اقتصادي دارد. اگر پولي كه صرف چاپ اين كتاب شده در بانك سپرده مي‌گذاشتيم سود بيشتري به دست مي‌آورديم.

 

» نسخه قابل چاپ     » ارسال صفحه برای دوستان

 

 

Soreie Mehr - Header

تمامی حقوق اين پايگاه متعلق به شرکت سوره مهر می باشد. استفاده از مطالب اين پايگاه با ذکر منبع، مجاز است.

تعداد بازديد از صفحات: 61255570