خانه  |  مجلات  |  کتاب  |  اخبار  |  گزارش ها  |  گفتگوها  |  مقالات  | پديدآورندگان

محصولات  |  کتاب رايگان  |  جستجو  |  ارسال کارت الکترونيکي  | وبلاگ  |ویژه نامه

حوزه هنری  |  آلبوم عکس  |  آیینه نشر  |  تالار افتخارات  |  درباره ما  |  ارتباط با ما

خانه » مجلات

 

برنامه آموزشی موسيقی برای كودكان

ترجمه : پروين قائمی

 

كنسرواتوار موسيقي ويكتوريا، كودكان را از سن 6 ماهگي براي آموزشي موسيقي مي‌پذيرد. برنامه‌هاي عمومي براي نوزادان، نوپاها، پيش‌دبستانيها و بچه‌هاي بزرگ‌تر ورود آنها به موسيقي جهان را كمك مي‌سازد. در اين كلاسها كودكان ساز مي‌زنند، حركت مي‌كنند، مي‌رقصند، آواز مي‌خوانند و روي سازها مي‌كوبند و به اين ترتيب مهارتهاي موسيقايي خود را بالا مي‌برند و از همراهي با ديگر كودكان لذت مي‌برند.
درسهاي تكميلي براي كودكان خاص، شامل تدريس خصوصي سازهاي مختلف، آموزش تئوري، موسيقي‌درماني و تشكيل گروه هم‌سرايان (كر) و گروههاي موسيقي به تناسب سنين مختلف، ازجمله اركسترهاي سازهاي زهي ازجمله اركسترهايي متشكل از ويولون و همچنين هم‌سرايي با فلوت است.

كلاسهاي گروهي، هم‌سرايان و اركسترها
اغلب كلاسهاي گروهي و گروه‌نوازيها هفته‌اي يك‌بار تشكيل مي‌شوند و براي 32 هفته ادامه پيدا مي‌كنند.
كلاسها عبارت‌اند از:
× موسيقي براي سالهاي اول كودكي: براي كودكان 6 ماهه تا 2 ساله
سؤال: كودك من بايد از كدام ساز ارف استفاده كند؟
× موسيقي ارف براي كودكان 3 تا 12 ساله.
× كلاسهاي گروهي پيانو، شامل پيانوي كلي كربي (Kelly Kirby) و كلاسهاي گروهي براي كودكان 5/3 تا 12 ساله
× كلاسهاي گروه‌نوازي براي شاگرداني كه حداقل كلاس 5 پيانو را گذرانده‌اند.
× آواز براي كودكان 8 تا 12 سال
× كلاسهاي گيتار براي سنين 7 تا 15 سال
× هم‌سرايان: كودكان 8 سال به بالا
× گروه‌نوازي سازهاي زهي: همه سنين، ازجمله بزرگ‌ترها
× گروهها و اركسترها: براي همه سنين
× كلاسهاي تئوري موسيقي: براي همه سنين ازجمله بزرگ‌ترها

موسيقي براي سالهاي اول كودكي
اين كلاسها در جو‌ّي شاد و پر از بازي و تفريح تشكيل مي‌شوند و هدف از برگزاري آنها، ايجاد عشق به موسيقي و لذت ساختن قطعات موسيقي در كودكان است. تأكيد اين كلاسها بر بازي، حركت، آواز خواندن، شعر خواندن، گوش دادن، خلاقيت و هم‌كاري است. كودكان بازيهاي سنتي همراه با آواز را انجام مي‌دهند، نمايش‌نامه‌هايي را با عروسكهاي دستكشي اجرا مي‌كنند، حركات خلاقانه مي‌كنند، ساز مي‌نوازند، با كف زدن ريتم را ياد مي‌گيرند، پا مي‌كوبند و آواز مي‌خوانند و از همه مهم‌تر، لالاييهاي آشنا را همراه با پدرها و مادرها و مربيان خود تكرار مي‌كنند.
مدت كلاس: 30 دقيقه در هفته
اين كلاسها براي گروههاي سني 6 تا 24 ماهه و 2 ساله تشكيل مي‌شوند.

براي اين گروه سني چه چيز را توصيه مي‌كنيم؟
براي اين گروه سني بايد از حركت، آوازخواني، سازهاي بسيار ساده و بازي استفاده كرد. تأكيد ما در اين مرحله بر طبيعي‌ترين ساز انساني، يعني صداست.
در اين سن كودك دوست دارد با لگد زدن و مشت كوبيدن، صداي اشياي اطراف خود را دربياورد و عاشق تحرك است، درنتيجه مي‌توان براي او از سازهاي ارف كه تأكيد آنها بر خلاقيت، ساختن قطعات ساده موسيقي، سازهاي كوبه‌اي و بازيهاي ريتميك است، استفاده كرد.

سازهاي ارف (3 تا 12 سال)
اين رويكرد در آموزش موسيقي كه در تمام دنيا شناخته شده است، توسط كارل ارف، آهنگساز آلماني ابداع شد و شامل آواز خواندن، شعرخواني، حركات خلاقانه، بداهه‌گويي و بداهه‌نوازي، نمايش و سازهاي كوبه‌اي است. هدف نهايي برنامه ارف، بهبود رفتار موسيقايي، گوش دادن، خلاقيت، اجرا و تجزيه و تحليل موسيقايي از طريق تجربه‌هاي موسيقايي لذت‌بخشي است كه در تمام طول عمر، عشق به موسيقي را در فرد زنده نگه مي‌دارد.

كلاسهاي ارف كنسرواتوار براي سال تحصيلي 2005ـ2004
30 دقيقه در هفته براي كودكان 3 تا 4 سال
45 دقيقه در هفته براي كودكان 4 تا 6 سال
1 ساعت در هفته براي كودكان 6 سال به بالا
در بعضي از كلاسها والدين هم شركت مي‌كنند، ولي كلاسهاي ديگر منحصراً براي كودكان است.

رسانه گروهي ارف
حركت: عناصر موسيقايي از طريق بازيهاي ريتميك، كف زدن و پا كوبيدن، رقص و نمايشهاي تحليلي، احساس، بيان و فهميده مي‌شوند.
شعرخواني: عناصر مهم در نوع خواندن اشعار كودكانه، فرصتهاي بي‌پاياني را براي كشف عناصر موسيقايي ازجمله ريتم، ضرب، گام، بافت و رنگ فراهم مي‌آورد.
آواز خواندن: از طريق گزينش ترانه‌ها و سرودهاي ساده دنباله‌دار و به دقت انتخاب شده، آواز خواندن واضح و صحيح پيشرفت مي‌كند.
سازها: سازهاي طرح ارف، انواع سازهاي كوبه‌اي كه نيازي به كوك كردن ندارند و ري‌كوردها (Recorder)، ابزار ارزشمند كشف و خلق موسيقي را در اختيار مي‌گذارند.

برنامه ارف
ارف براي كودكان سه ساله: كودكان ضرب را با تشخيص ريتم و ملودي و از طريق حركاتي چون راه رفتن، يورتمه رفتن، پريدن و ورزشهاي زميني ياد مي‌گيرند. آنها مي‌آموزند كه با كف زدن، پا كوبيدن و ضربه زدن به رانهاي خود، به‌نوعي ساز كوبه‌اي بدني (body percussion) دست يابند. مهارتهاي آوازخواني، هنگامي آغاز مي‌شود كه كودكان آواز خواندن روي گامها را ياد مي‌گيرند. سازهايي كه نيازي به كوك ندارند، مفاهيم موسيقايي را در ذهن كودك پررنگ و روشن مي‌سازند و موجب مي‌گردند كه كودك طنين (Timbre)هاي متضاد را كشف كند. در برخي از اين كلاسهاي 30 دقيقه‌اي، شاگردان همراه با پدر و مادرهايشان و در برخي ديگر به تنهايي شركت مي‌كنند.
ارف براي كودكان 4 ساله: رژه رفتن، لي‌لي كردن، ليز خوردن و چرخيدن به برنامه‌هاي حركتي كودكان اضافه مي‌شود تا شيوه‌هاي مختلف حركت در مكان و فضا را ياد بگيرند. بازيهاي آوازخواني گسترش مي‌يابند و شامل دايره زدن، بازيهاي موش و گربه همراه با شعرخواني و بازيهايي مي‌شود كه بايد با يك همراه انجام گيرند. كودكان به‌صورت دسته‌جمعي يا انفرادي و با لحن و تلفظ صحيح، ترانه مي‌خوانند. كودكان در ترانه‌خواني، شعرخواني و حركات، تضادهاي موسيقايي را كشف مي‌كنند و نمايش مي‌دهند. با استفاده از سنجهاي مختلف، آموزش گوش در اين سن آغاز مي‌شود.
ارف براي كودكان 5 ساله: كودكان در حين اين‌كه از بدن خود براي بيان ضربان (pulse)، ريتم، تمپو، استراحت (rests)، ديناميسم و فرم استفاده مي‌كنند، مهارتهاي حركتي خود را بالا مي‌برند. بازيهاي همراه با آوازخواني شامل دايره زدن دوبل،‌گرگم به هوا بازي و رقصهاي ساده است. مهارتهاي آوازخواني بر گام، دامنه، تمپو و آوازخواني پژواكي (echo-singing) از طرحهاي ملوديك، مبتني است. سازهاي كوبه‌اي كوك‌شده را براي خلق فضاهاي صدايي و به‌عنوان همراه طرحهاي ملوديك به شكلي ساده مي‌توان به كار گرفت. كودكان از ريتمهاي ساده (8 ضربه‌اي)، موسيقي را مي‌آموزند و اجرا مي‌كنند.
ارف براي كودكان 6 تا 8 ساله: مفاهيمي كه كودكان تاكنون ياد گرفته‌اند با تكرار ريتم در تمام طول قطعه يا قسمتي از آن (Ostinato) همراه با آوازخواني، حركات كوبه‌اي بدني (كف زدن، پا كوبيدن و...) و سازهاي كوبه‌اي تقويت مي‌شوند. كودكان مي‌آموزند كه شكلهاي ملوديك و ريتميك ساده را تشخيص بدهند، بخوانند، بنويسند و بداهه‌سازي كنند. از طريق ترانه‌ها، حركات، رقص و ساز نواختن، درك ساختار موسيقايي عناصر موسيقي براي كودك ميسر مي‌شود. در اين مرحله آموزش ري‌كوردر (Recorder) شروع مي‌شود.
آهنگسازي خلاقانه: كودكان در اين سن ياد مي‌گيرند كه موسيقي چگونه ساخته مي‌شود و آهنگهاي گروهي و فردي را به شكل بداهه و از طريق بازيهاي خلاقانه مي‌سازند. آنها در محيطي امن، خلاقيت خود را تقويت مي‌كنند، در سطح سن خود كار مي‌كنند و مي‌آموزند كه موسيقايي بينديشند و تواناييهاي حل مسأله را در خود تقويت كنند. آنها همچنين ساخته‌هاي خود را اجرا مي‌كنند و شيوة ثبت آنها را ياد مي‌گيرند.
ارف براي كودكان 8 تا 10 ساله: كودكان به شكل خلاقانه‌اي با عناصر موسيقي كار مي‌كنند و از هر دو مقياس پنتاتونيك (Pentatonic = پنج‌صدايي) و دياتونيك (diatonic = ؟؟؟) و ابزار گوناگون و موضوعات مختلف استفاده مي‌كنند. مهارتها و تكنيكها، هم‌زمان با پيشرفت خلاقيت، اجرا و تجزيه و تحليل ترانه‌هاي فولكلور، رقص و موسيقي هنري و شعر، رشد مي‌كنند. مهارتهاي خواندن، نوشتن و گوش دادن با پيشرفت تكنيك ري‌كوردر و مهارتهاي گروهي به‌كارگيري نواختن سازهاي ارف، پيشرفت مي‌كنند.
كودكان در يك محيط امن، پرانگيزه و لذت‌بخش، موسيقي خود را خلق مي‌كنند. آنها آهنگهاي فردي و گروهي را از طريق بداهه و بازيهاي خلاقانه، مي‌سازند، آنها را اجرا مي‌كنند و نحوه نوشتن آنها را ياد مي‌گيرند.

يادگيري طبيعي
كودكان ابتدا موسيقي را با استفاده از ابزار طبيعي، يعني صدا ياد مي‌گيرند. ساير فعاليتهاي موسيقايي عبارت‌اند از كف زدن، بشكن زدن، نمايش دادن و داستانهايي كه از طريق آواز بيان مي‌شوند. آنها با شركت در بازيهاي همراه با ترانه‌خواني، معني موسيقي را ياد مي‌گيرند. در اين بازيها، همه عناصر موسيقايي، ازجمله ريتم، ملودي، Phrasing و ديناميسم وجود دارند و در يكديگر تنيده شده‌اند. البته آواز عصاره كار است.
هرچه كودك كوچك‌تر باشد، براي درك موسيقي بايد تحرك بيشتري داشته باشد. كودكان با آوازخواني، كف زدن، بشكن زدن و اجراي نمايش، ضرب، ريتم و ملودي را كشف مي‌كنند و بسط مي‌دهند. مي‌توان در اين بازيها، از سازهاي ساده كوبه‌اي استفاده كرد.
موسيقي به همگان تعلق دارد: بايد به كودكان فرصت داده شود كه موسيقي را هرچه زودتر به‌صورت جزء لاينفك زندگي خود درآورند.

كودكان پيش‌دبستاني:
مهارتهاي گوش دادن، هماهنگي، با آهنگ خاصي بيان كردن، درك موسيقايي، خلاقيت، آمادگي براي خواندن و نوشتن پيشرفت مي‌كنند و پايه قدرتمندي را براي سواد موسيقايي فراهم مي‌آورند. كودكان به هنگام بازي، ياد مي‌گيرند.
تعداد شاگردان براي سنين سه و چهار حداكثر 6 نفر و براي 5 سال حداكثر 8 نفر است تا بتوان به هر كودك جداگانه توجه كرد.
كودكان از طريق خواندن ترانه‌هاي فولكلور و رپرتوارهاي موسيقيهاي هنري، سواد موسيقايي خود را ارتقا مي‌بخشند و لذت درك و خلق موسيقي را تجربه مي‌كنند. در اين كلاسها پيوسته تجربه‌هاي موسيقايي با آموزشهاي گوش دادن، خواندن، نوشتن و بداهه درهم مي‌آميزد. اين كلاسها، پايه‌ريزي محكمي براي نواختن ساز در سالهاي بعد هستند.

كلاسهاي گروهي پيانو
پيانوي كِل‍ّي كربي (سنين 4 تا 6 سال)
اين روش آموزش پيانو روشي ساده و جذاب براي يادگيري موسيقي است و منحصراً در سطح درك ذهني كودكان كوچك برنامه‌ريزي شده است. اين شيوه، نوعي روش اجرايي موسيقي است كه در آن گوش دادن، ديدن و خواندن و نواختن پيانو از همان روز نخست آموزش داده مي‌شود. آوازخواني، رنگ‌آميزي، Pasting و Cut-Outs همراه با شيوه نت‌خواني تدريس مي‌شوند تا مهارتهاي آموخته شده در كلاس را تكميل كنند. دانش‌آموزاني كه در اين كلاس آموزش مي‌بينند، در رسيتالهاي پيانوي كلي‌كربي شركت مي‌كنند.
در هر كلاس نهايتاً 6 شاگرد حضور دارند.

كلاسهاي گروهي پيانو براي مبتديان جوان
در اين كلاسها از طريق مشاهده كار هم‌كلاسيها، درك كامل‌تري از موسيقي به دست مي‌آيد.
از طريق در ميان گذاشتن عقايد و آراي موسيقايي با ديگران، لذت يادگيري بيشتر مي‌شود. كودكان كار جمعي را ياد مي‌گيرند و مهارتهاي خواندن ـ نوشتن پيشرفت مي‌كنند.

آموزش پيانوي گروهي براي سنين 7 تا 9 سال
اين دوره ابتدا با خواندن و نواختن شروع مي‌شود و با آموزش شنيدن، ريتم ياد گرفتن، ديدن و خواندن، نوازندگي گروهي و آمادگي براي امتحانات ادامه پيدا مي‌كند. حداكثر تعداد شاگردان در اين كلاسها 6 نفر است.

آموزش پيانوي گروهي براي سنين 7 تا 11 سال / كلاس 1
در اين كلاس رپرتوار، تكنيك، آموزش شنيدن و ديدن و خواندن ارائه مي‌شود. كودكان از فرصت براي نوازندگي گروهي و اجراي موسيقي به‌صورت تك‌نوازي بهره‌مند مي‌شوند.

كلاسهاي هم‌نوازي مقدماتي
براي پيانيستهايي كه تجربه هم‌نوازي ندارند و يا تجربه‌شان بسيار كم است. در اين كلاسها روي مهارتهاي نوازندگي گروهي و خواندن چشمي تأكيد مي‌شود. كودكان همچنين دائماً با نوازندگان سر و كار دارند و تك‌نوازهاي مختلفي به كلاس دعوت مي‌شوند. در اين كلاس، شاگردان بايد هم به شكل فردي و هم گروهي آموزش ببينند.

كلاسهاي هم‌نوازي ميانه
كلاسي براي پيانيستهايي كه قدري كار هم‌نوازي كرده‌اند و قصد دارند مهارتها و دانش خود را گسترش دهند. تأكيد بر سبكها، تكنيكهاي هم‌نوازي و ديدن و خواندن است. دانش‌آموزان دائماً با نوازنده‌ها و خواننده‌ها كار مي‌كنند و همچنين تك‌نوازها را دعوت مي‌كنند. كودكان هم به‌صورت خصوصي و هم گروهي آموزش مي‌بينند.

آوازخواني
براي كودكان 8 تا 12 ساله، اين رويكرد پرهيجان براي كشف صدا، از طريق حركت و نمايش‌نامه ارائه مي‌شود. تنها شرط آن علاقه به آواز خواندن است. دوره شامل تمرينات بدني براي گرم كردن بدن و تقويت صدا با تأكيد بر توليد صوت به شكل سالم، بديهه‌سازي و بازيهاي نمايشي است. فرآيند يادگيري از طريق آوازخوانيهاي صحنه‌اي و انفرادي حاصل مي‌شود. در اين كلاس از تئاترهاي موزيكال تا حد زيادي استفاده مي‌شود و كساني كه در كلاس شركت مي‌كنند، فرصتهاي فراواني براي تك‌خواني و گروه‌خواني پيدا مي‌كنند و مي‌توانند به اين ترتيب اعتمادبه‌نفس لازم براي دوره نوجواني را به دست بياورند.

گيتار كلاسيك
دوره مبتدي: (7 ـ 15 سال)
عناصري از موسيقي كلاسيك و روشهاي سوزوكي و همچنين هم‌سرايي مطرح مي‌شوند و شاگردان با گيتار كلاسيك آموزش مي‌بينند. حداكثر تعداد شاگردان كلاس 5 نفر است.
هنرستان سازهاي زهي (موسيقيهاي سن‍ّتي)
اين هنرستانها به‌سرعت مورد توجه عامة مردم قرار مي‌گيرند و در آنها موسيقي سنتي كشورهاي ايرلند، اسكاتلند، انگلستان، كانادا و اروپاي شرقي، با سازهاي زهي آموزش داده مي‌شود. كودكان در همة سنين و همچنين بزرگسالان در اين كلاس پذيرفته مي‌شوند. آموزش هفته‌اي 1 ساعت است و قبل از شروع كلاس از دانش‌آموز امتحان تعيين سطح گرفته مي‌شود.
كلاسهاي مبتدي (پايه 1)
يك تا دو سال كسب تجربه و دانش درباره مباني سازي كه مي‌نوازيد. آموزش Tuneها با گوش، با روندي آرام و مستمر، بدون استفاده از انتقال موسيقي از طريق فرهنگ سينه به سينه در اين يكي دو سال ضرورت دارد. معمولاً در اين مرحله كتاب سوزوكي 1 آموزش داده مي‌شود.
كلاسهاي متوسط (پايه 2)
در اين كلاس شاگرد به خوبي با ساز خود آشنا شده و گوش او تقريباً آموزش ديده است. او مي‌تواند ريتمهاي مختلف را تقريباً با سرعت بنوازد و نتها را بخواند. در اين مرحله معمولاً از كتابهاي 2 و 3 سوزوكي استفاده مي‌شود.
كلاسهاي پيشرفته (پايه 3)
در اين مرحله شاگرد به اندازة كافي آموزش ديده كه بدون اتكاي به نت و فقط از طريق گوش، موسيقي را بفهمد و اجرا كند. جنبه‌هاي پيشرفته سبكهاي مختلف، در اين كلاس به‌خوبي آموزش داده مي‌شود.

برنامه‌هاي سوزوكي
برنامه ويولون
برنامه آموزش ويولون سوزوكي بر مبناي فلسفه و روش آموزش دكتر شيني‌چي سوزوكي (Shinichi Suzuki) كه به نام روش «زبان مادري» مشهور است، پايه‌ريزي شده است. شاگردان مبتدي ياد مي‌گيرند كه از طريق شنيدن و تقليد كردن از استاد، ساز زدن ياد بگيرند. استعدادها در محيطي سرشار از انگيزه‌هاي مثبت و عشق شاگرد و استادي، پرورانده مي‌شود. پدر و مادرها مي‌توانند در كلاسها حضور پيدا كنند و با شنيدن قطعات، هم سواد موسيقايي خود را بالا ببرند و هم در صورت لزوم به كودك كمك كنند كه در خانه، قطعات را تمرين كند.
برنامه آموزش ويولون سوزوكي
درسهاي گروهي جزء تفكيك‌ناپذير اين برنامه‌هاست. كودكان از طريق گروه‌نوازي، موسيقي را ياد مي‌گيرند، مهارتهاي خود را بالا مي‌برند و از لذ‌ّت ساز زدن همراه با ديگران بهره‌مند مي‌شوند. كلاسها هفته‌اي يك‌بار، به مدت 45 دقيقه برگزار مي‌شود.
آموزش ويولون‌سل سوزوكي
آموزش ويولون‌سل هم بر مبناي همان اصول و رپرتوارهاي ويولون (دست‌كم در مراحل اوليه) انجام مي‌شود. ويولون‌سل صداي بم‌تري نسبت به ويولون دارد و براي شاگرداني كه سن‌شان بالاي 7 سال است، مناسب‌تر است. همچنين شاگرداني كه با ويولون شروع كرده‌اند و مي‌خواهند سازشان را عوض كنند، مي‌توانند به نواختن ويولون‌سل رو بياورند. گروه‌نوازي ويولون فعلاً در كنسرواتوار انجام نمي‌شود، ولي كلاسهاي چندنفره همراه با بقيه شاگردان ممكن است.
پيانوي سوزوكي
بر اساس برنامة پيانوي سوزوكي، اعتقاد بر اين است كه استعداد موسيقي ذاتي نيست، بلكه از طريق آموزش صحيح و در محيط مناسب و دل‌پذير، انجام اين كار ممكن است.
با شيوه سوزوكي، كودكان درست به شيوه‌اي كه زبان مادري را ياد مي‌گيرند، موسيقي را مي‌آموزند، يعني با تكرار و تمرين به مرور زمان. در اين روش خانواده شاگرد نيز در تجربه موسيقايي سهيم مي‌شوند. حضور و درگير شدن پدر و مادر با برنامة آموزشي الزامي است و به شاگرد در تمرين روزانه و پي‌گيري آنها كمك مي‌كند. از سوي ديگر رابطة پدر و مادر و فرزند به شكل دل‌پذيري تقويت شده و تفهيم و تفاهم بيشتر ممكن مي‌شود.
هرچند شيوه سوزوكي براي كودكان پيش از دبستان طراحي شده، به اين گروه سني محدود نمي‌شود و كودكان مي‌توانند از 3 سالگي هم اين شيوه را شروع كنند.
فوايد شيوه سوزوكي: هماهنگي، سهولت اجرا، تفهيم و تفاهم بين كودكان، حفظ موسيقي سنتي و آشنا بودن كودكان با ملوديهايي كه تمرين مي‌شود.
توجه: كودك قبل از ثبت‌نام در اين كلاسها، مدتي بايد به‌عنوان ناظر حضور داشته باشد تا رابطه استاد و شاگردي درك شود.

فوايد شيوه سوزوكي: هماهنگي، سهولت اجرا، تفهيم و تفاهم بين كودكان، حفظ موسيقي سنتي و آشنا بودن كودكان با ملوديهايي كه تمرين مي‌شود.

 

» نسخه قابل چاپ     » ارسال صفحه برای دوستان

 

 

Soreie Mehr - Header

تمامی حقوق اين پايگاه متعلق به شرکت سوره مهر می باشد. استفاده از مطالب اين پايگاه با ذکر منبع، مجاز است.

تعداد بازديد از صفحات: 61237575