خانه  |  مجلات  |  کتاب  |  اخبار  |  گزارش ها  |  گفتگوها  |  مقالات  | پديدآورندگان

محصولات  |  کتاب رايگان  |  جستجو  |  ارسال کارت الکترونيکي  | وبلاگ  |ویژه نامه

حوزه هنری  |  آلبوم عکس  |  آیینه نشر  |  تالار افتخارات  |  درباره ما  |  ارتباط با ما

خانه » مجلات

 

گزارش بیست و یکمینجشنواره بین المللی تئاتر فجر

صادق‌ ثانی

 

اشاره:

از هرچه‌ بگذريم‌ سخن‌ اجرا جذاب‌تر است‌. امسال‌ شاهد اجراهاي‌ متفاوت‌ از سبكهاي‌ مختلف‌ تئاتر و نمايش‌بوديم‌.
در بخش‌ بين‌الملل‌ در روز اول‌ جشنواره‌ نمايش‌ ((قصه‌ زمستان‌)) نوشته‌ ويليام‌ شكسپير توسط‌ گروه‌ تئاتر((دندي‌ رپ‌)) از اسكاتلند به‌ كارگرداني‌ ((دامنيك‌ هيل‌)) در تالار وحدت‌ به‌ اجراي‌ درآمد. اين‌ گروه‌ بدون‌دغدغه‌هاي‌ روزمره‌، سه‌ روز ديگر اين‌ نمايش‌ را در همان‌ سالن‌ اجرا كردند تا خيل‌ مشتاق‌ تماشاگران‌ بخش‌بين‌الملل‌ از اين‌ اجرا بهره‌مند شوند. همچنين‌ تالار چهارسو از مجموعه‌ تئاتر شهر آماده‌ براي‌ اجراي‌ نمايش‌((يك‌ قط‌ره‌ خون‌)) از هندوستان‌ به‌ كارگرداني‌ آشوات‌ هاماجود، بود. اين‌ گروه‌ نيز دو روز ديگر اجراي‌ خود راادامه‌ دادند كه‌ متاسفانه‌ با استقبال‌ خوبي‌ روبرو نشد.

روز اول

در بخش مسابقه‌ روز اول‌ بهمن‌ماه‌ پنج‌ گروه‌ به‌ رقابت‌ پرداختند. نمايش‌ ((ضيافت‌ شيط‌ان‌)) به‌ كارگرداني‌ اميردژاكام‌ در تالار اصلي‌، ((هشتمين‌ خوان‌)) به‌ كارگرداني‌ اروندشت‌ آرايي‌ در تالار سايه‌، ((برو گم‌ شو عزيزم‌)) درتالار كوچك‌ از مجموعه‌ تئاتر شهر و ((موش‌ در گنجه‌)) به‌ كارگرداني‌ سيدحسن‌ اورازاني‌ در تالار هنر و((تك‌سلوليها)) به‌ كارگرداني‌ جلال‌ تهراني‌ در تالار مولوي‌.
در بخش‌ مرور نمايشهاي‌ سال‌ 80 كه‌ در تالار سنگلج‌ برگزار شد، نمايش‌ ((عروس‌ باران‌)) به‌ كارگرداني‌ حسين‌ياسمي‌ از گنبد در معرض‌ ديد تماشاگران‌ قرار گرفت‌.
بخش‌ ويژه‌ با نمايش‌ ((خرسهاي‌ پاندا)) به‌ كارگرداني‌ تينوش‌ نظ‌م‌جو در تالار قشقايي‌ از مجموعه‌ تئاتر شهرآغاز به‌ كار كرد.
تكيه‌ ط‌رشت‌ در روز اول‌ بهمن‌ ماه‌ نمايش‌ تعزيه‌، تولد امام‌ حسين‌(ع‌) از شيراز را اجرا كرد.
در روز اول‌ خوشبختانه‌ همه‌ برنامه‌هاي‌ اجرايي‌ در سر وقت‌ انجام‌ شد و اتفاق‌ خاصي‌ نيفتاد.

روز دوم

‌بخش‌ بين‌الملل‌ شاهد اجراهاي‌ تكراري‌ بود. اما در بخش‌ مسابقه‌ چهار گروه‌ به‌ رقابت‌ پرداختند; نمايش‌ ((الكتر))به‌ كارگرداني‌ سپيده‌ نظ‌ري‌پور در تالار سايه‌ ((خر از دست‌ رفته‌)) به‌ كارگرداني‌ فرهاد اصلاني‌ در تالارقشقايي‌، ((توالت‌)) به‌ كارگرداني‌ سوسن‌ پرور، ((ديب‌ خنده‌ناك‌)) به‌ كارگرداني‌ صادق‌ جلالي‌ و ((زنان‌ مهتابي‌،مرد آفتابي‌)) به‌ كارگرداني‌ كورش‌ زارعي‌ در تالار مولوي‌.
در بخش‌ ويژه‌ نمايش‌ ((خاط‌رات‌ هنرپيشه‌ نقش‌ دوم‌ اثر برجسته‌ بهرام‌ بيضايي‌، به‌ كارگرداني‌ هادي‌ مرزبان‌ بااستقبال‌ تماشاگران‌ روبرو شد. تالار سنگلج‌ با نمايش‌ ((سبز سهراب‌ سرخ‌)) به‌ كارگرداني‌ مجيد واحدي‌زاده‌ به‌كار خود در روز دوم‌ پايان‌ داد.
((قيس‌ ابن‌ مسهر صيداوي‌)) تعزيه‌اي‌ بود از تفرش‌ كه‌ در تكيه‌ ط‌رشت‌ اجرا شد. در روز دوم‌ مط‌ابق‌ معمول‌جشنواره‌هاي‌ گذشته‌ تاخير در اجراها شروع‌ شد و سيل‌ اعتراض‌ مشتاقان‌ تئاتري‌ را برانگيخت‌. به‌ط‌وري‌ كه‌نمايش‌ ((توالت‌)) دو ساعت‌ بعد از اجراي‌ اصلي‌ خودش‌ با تماشاگران‌، براي‌ هيات‌ داوران‌ اجرا شد.
اينكه‌ ماشين‌ هيات‌ داوران‌ خراب‌ شده‌ بود يا گروههاي‌ ديگر اجرا مانع‌ از خروج‌ داوران‌ مي‌شدند نمي‌دانيم‌، اماهرچه‌ بود جشنواره‌ نيمه‌شب‌ دوم‌ به‌ پايان‌ رسيد.

روز سوم

زير باران‌ بايد تئاتر ديد.
‌زير باران‌ بايد تئاتر ديد.
مردم‌ براي‌ تماشاي‌ نمايشهاي‌ بخش‌ خياباني‌ در زير باران‌ شاهد اجراها بودند و استقبال‌ از اين‌ بخش‌ مثل‌ روزهاي‌ گذشته‌قابل‌ ستايش‌ بود.
گروههاي‌ بخش‌ بين‌الملل‌ همچنان‌ با سماجت‌ شبهاي‌ گذشته‌ به‌ اجراي‌ خود پرداختند و اصلا به‌ حضور يا عدم‌ حضورتماشاگران‌ توجهي‌ نداشتند. به‌ همين‌ دليل‌ هنرمندان‌ بخش‌ ويژه‌ براي‌ اعلام‌ وجود، نمايش‌ خود را دوباره‌ در اين‌ شب‌ اجراكردند و دوباره‌ با استقبال‌ تماشاگران‌ روبرو شدند!
البته‌ براي‌ تماشاگران‌ محترم‌ در اين‌ بخش‌، نمايش‌ ((مكبث‌)) به‌ كارگرداني‌ حسين‌ فرخي‌ در تالار مولوي‌ اجرا شد تا ويژگي‌ خاصي‌ به‌ بخش‌ ويژه‌ ببخشد، اگرچه‌ اجرا ويژگي‌ خاصي‌ نداشت‌.
در اين‌ روز نمايشهاي‌ ((قرمز و ديگران‌)) به‌ كارگرداني‌ محمد يعقوبي‌، ((آندرانيك‌)) به‌ كارگرداني‌ حميد پوآذري‌، ((آل‌)) به‌كارگرداني‌ بهزاد شاهنده‌ به‌ ترتيب‌ در تالارهاي‌ سايه‌، كوچك‌ و هنر به‌ رقابت‌ در بخش‌ مسابقه‌ پرداختند.
نمايش‌ ((قصه‌ پريان‌)) به‌ كارگرداني‌ ناصر لونت‌ از تركيه‌ پشتيبان‌ بخش‌ بين‌الملل‌ جشنواره‌ در روز سوم‌ بهمن‌ ماه‌ گرديد.
در بخش‌ مرور نمايش‌ ((اژدهاك‌)) به‌ كارگرداني‌ ندا هنگامي‌ روي‌ صحنه‌ تالار سنگلج‌ رفت‌. دوستداران‌ نمايشهاي‌ سنتي‌ ايراني‌در تكيه‌ ط‌رشت‌ شاهد اجراي‌ تعزيه‌، عبدالله‌ عفيف‌ بودند.
اتفاق‌ جالبي‌ كه‌ در اين‌ روز افتاد، اهداي‌ شاخه‌ گلي‌ توسط‌ كارگردان‌ نمايش‌ ((آل‌)) از ساري‌ به‌ اولين‌ تماشاگري‌ بود كه‌ واردسالن‌ گرديد و در پايان‌، برگشت‌ همان‌ شاخه‌ گل‌ توسط‌ تماشاگر به‌ كارگردان‌ براي‌ زحمات‌ گروه‌، احترام‌ متقابلي‌ بين‌تماشاگران‌ و گروه‌ اجرا به‌ وجود آورد. مصط‌في‌ عبداللهي‌ بازيگر نمايش‌ خاط‌رات‌ هنرپيشه‌ نقش‌ دوم‌ با وجود آسيب‌هايي‌ كه‌ در ناحيه‌ دنده‌هاي‌ خود داشت‌ به‌ اجراي‌ نمايش‌ پرداخت‌ و سيل‌ احساسات‌ تماشاگران‌ را به‌ سمت‌ خود كشاند.
همچنين‌ مجيد شريف‌خدايي‌ دبير جشنواره‌ دستور پي‌گيري‌ سرقت‌ اتومبيل‌ شبنم‌ ط‌لوعي‌ را صادر كرد.

روز چهارم‌

در بخش‌ بين‌الملل‌ هندوستان‌ به‌ كار خود پايان‌ داد، اما قصه‌ زمستان‌ از اسكاتلند آخرين‌ اجراي‌ خود در تالار وحدت‌ را داشت‌.
قصه‌ پريان‌ از تركيه‌ نيز با استقبال‌ روبرو شد. اتفاق‌ مهم‌ در اين‌ بخش‌ اجراي‌ نمايش‌ بي‌نظ‌ير ((ها هملت‌)) به‌ كارگرداني‌ماركوس‌ زونر از سوئيس‌ بود كه‌ جلوه‌اي‌ خاص‌ به‌ جشنواره‌ داد.
در بخش‌ ويژه‌ هيچ‌ اثري‌ به‌ روي‌ صحنه‌ نرفت‌!؟
((برخورد نزديك‌ از نوع‌ آخر)) به‌ كارگرداني‌ سيما تيرانداز در تالار چهارسو، ((قهوه‌ تلخ‌)) به‌ كارگرداني‌ شبنم‌ ط‌لوعي‌ در تالارسايه‌، ((لوله‌)) به‌ كارگرداني‌ نيما دهقان‌ در تالار كوچك‌، ((راز عروسك‌)) به‌ كارگرداني‌ ساسان‌ مهرپويان‌ در تالار هنر و((ناتمام‌)) به‌ كارگرداني‌ آناهيتا اقبال‌نژاد در تالار مولوي‌، نمايشهاي‌ بخش‌ مسابقه‌ روز چهارم‌ جشنواره‌ بودند.
نمايش‌ ((خانه‌ برنارد آلبا)) توليد مشترك‌ ايران‌ و آلمان‌ به‌ كارگرداني‌ روبرت‌ چولي‌ در تالار سنگلج‌ در بخش‌ مرور آثار سال‌80 قرار گرفت‌، تمام‌ بازيگران‌ اين‌ نمايش‌ از بازيگران‌ كشورمان‌ انتخاب‌ شده‌ بودند. گفتني‌ است‌ اين‌ نمايش‌ براي‌ اجرا درسوئيس‌ و آلمان‌ مراحل‌ اوليه‌ سفر را ط‌ي‌ مي‌كردند.
((حبيب‌ ابن‌ مظ‌اهر)) عنوان‌ نمايش‌ تعزيه‌ بود كه‌ در تكيه‌ ط‌رشت‌ اجرا شد.
نمايش‌ ((برخورد نزديك‌ از نوع‌ آخر)) به‌ دليل‌ شكسته‌ شدن‌ دست‌ شبنم‌ مقدمي‌ توسط‌ خود كارگردان‌ بازي‌ شد و از ماشين‌خانم‌ ط‌لوعي‌ كه‌ در اين‌ روز به‌ اجراي‌ برنامه‌ پرداختند خبري‌ نشد.

روز پنجم‌

تالار وحدت‌ هيچ‌ اجرايي‌ نداشت‌ چرا كه‌ عوامل‌ فني‌ مشغول‌ جمع‌ كردن‌ دكور نمايش‌ قصه‌ زمستان‌ و نصب‌ دكور نمايش‌ بعدبودند. اما بخش‌ بين‌الملل‌ با نمايش‌ ((هاهملت‌)) يك‌تنه‌ اجرا شد كه‌ استقبال‌ تماشاگران‌ از آن‌ بي‌نظ‌ير بود. ازجمله‌ اينكه‌ خود بنده‌مجبور شدم‌ از داخل‌ صحنه‌ تالار اصلي‌ وارد تماشاگران‌ بشوم‌ تا از وجود اين‌ اجرا بهره‌مند شوم‌. در بخش‌ ويژه‌ شاهد اجراي‌نمايش‌ ((آخر خط‌)) به‌ كارگرداني‌ سهراب‌ سليمي‌ در تالار قشقايي‌ بوديم‌.
در اين‌ روز پنج‌ نمايش‌ شهرستاني‌ و تهراني‌ به‌ رقابت‌ در بخش‌ مسابقه‌ پرداختند; نمايشهاي‌ ((گاهي‌ اوقات‌ براي‌ زنده‌ ماندن‌بايد مرد!)) (ط‌ولاني‌ترين‌ عنوان‌ نمايش‌ امسال‌) به‌ كارگرداني‌ نصرالله‌ قادري‌ در تالار چهارسو، ((زمزمه‌ مردگان‌)) به‌كارگرداني‌ سيامك‌ احصائي‌ در تالار سايه‌، ((آبي‌ترين‌ آسمان‌ شهر)) به‌ كارگرداني‌ پيمان‌ دانشمند در تالار كوچك‌، ((فاتح‌مشرق‌مهر)) كارگرداني‌ مشترك‌ حجازي‌فر و اقدم‌ در تالار هنر، و ((زني‌ كه‌ زياد مي‌دانست‌)) به‌ كارگرداني‌ علي‌ اوليائي‌ در تالارمولوي‌.
بخش‌ مرور تكرار شب‌ قبل‌ بود.
((حجه‌الوداع‌)) هم‌ نمايش‌ تعزيه‌ روز پنجم‌ در تكيه‌ ط‌رشت‌ بود.
تنها خبر جالب‌ حضور وزير محترم‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامي‌ در جشنواره‌ بود البته‌ از ماشين‌ خانم‌ ط‌لوعي‌ همچنان‌ خبري‌نشد.

روز ششم‌

تالار وحدت‌ آماده‌ براي‌ اجراي‌ نمايش‌ ((در مصر برف‌ نمي‌بارد)) به‌ كارگرداني‌ علي‌ رفيعي‌ در بخش‌ ويژه‌ شد و داود دانشور بانمايش‌ ((تله‌موش‌)) در تالار سايه‌ و اكبر زنجانپور با نمايش‌ ((ايوانف‌)) در تالار چهارسو همراهان‌ اين‌ بخش‌ گرديدند.
در بخش‌ بين‌الملل‌ ((هاهملت‌)) غوغا كرده‌ بود. دو نمايش‌ كارگردانان‌ ايراني‌ مقيم‌ خارج‌ از كشور زينت‌دهنده‌ اين‌ بخش‌ شدند.
((مكبث‌)) به‌ كارگرداني‌ سهيل‌ پارسا از كانادا در تالار مولوي‌ و ((پوزه‌ چرمي‌)) به‌ كارگرداني‌ عليرضا كوشك‌جلالي‌ از آلمان‌.
بخش‌ مسابقه‌ بازارگرمي‌ نداشت‌. چرا كه‌ فقط‌ دو نمايش‌ ((روي‌ زمين‌)) به‌ كارگرداني‌ افروز فروزند در تالار كوچك‌ و ((آن‌سوي‌ خط‌)) به‌ كارگرداني‌ ساسان‌ قجر در تالار هنر به‌ مسابقه‌ پرداختند.
تكيه‌ ط‌رشت‌ شاهد تعزيه‌ عروسي‌ امام‌حسين‌(ع‌) و شهربانو بود.
در اين‌ روز بالاخره‌ هيات‌ داوران‌ توانستند يك‌ نمايش‌ از بخش‌ بين‌الملل‌ را ببينند، چون‌ حجم‌ آثار بخش‌ مسابقه‌ كم‌ بود.
بالاخره‌ اينكه‌ ماشين‌ خانم‌ شبنم‌ ط‌لوعي‌ در حوالي‌ رباط‌كريم‌ به‌ همراه‌ دزد مربوط‌ه‌ پيدا شد.

روز هفتم‌

تنها ((مكبث‌))، سردار بخش‌ بين‌الملل‌ بود و البته‌ استقبال‌ خوبي‌ از اين‌ سردار در تالار مولوي‌ شد.
پري‌ صابري‌ و قط‌ب‌الدين‌ صادقي‌ با نمايشهاي‌ ((يوسف‌ و زليخا)) و ((افشين‌ و بودلف‌ هر دو مرده‌اند)) در تالارهاي‌ وحدت‌ وسالن‌ اصلي‌ تئاتر شهر چراغ‌ بخش‌ ويژه‌ را روشن‌ كردند.
داوران‌ بعد از استراحت‌ ديشب‌، پنج‌ نمايش‌ ((كاليگولا شاعر خشونت‌)) به‌ كارگرداني‌ آتيلا پسياني‌، ((كسي‌ نيست‌ اين‌ همه‌داستان‌ را به‌ ياد آورد)) به‌ كارگرداني‌ رضا حداد، ((مضحكه‌ شبيه‌ قتل‌)) به‌ كارگرداني‌ حسين‌ كياني‌، ((شيون‌)) به‌ كارگرداني‌ علي‌عابدي‌، ((پخش‌ زنده‌ تارزان‌)) به‌ كارگرداني‌ رامتين‌ بالف‌ را با تاخير و تسريع‌ ديدند.
((رقص‌ روي‌ ليوانها)) با هجوم‌ بيش‌ از حد تماشاگران‌ در تالار سنگلج‌ به‌ كارگرداني‌ اميررضا كوهستاني‌ مرور شد.
((قانيهاي‌ فرنگ‌)) از ط‌القان‌ در تكيه‌ ط‌رشت‌ اجرا شد.
روز هفتم‌ همه‌جا امن‌ و امان‌ بود و همه‌ آسوده‌ جشنواره‌ را ترك‌ كردند.

روز هشتم‌

نمايش‌ ((افشين‌ و بودلف‌ هر دو مرده‌اند)) همچنان‌ در بخش‌ ويژه‌ اجرا شد. همچنين‌ نمايش‌ ((راز سرزمين‌ من‌)) به‌ كارگرداني‌نادر رجب‌پور در تالار وحدت‌ در اين‌ بخش‌ حضور پيدا كرد. در بخش‌ بين‌الملل‌ شاهد اجراي‌ نمايش‌ ((ولش‌ كن‌ بره‌)) ازانگلستان‌ بوديم‌. اين‌ كار به‌ صورت‌ گروهي‌ توسط‌ سه‌ بازيگر آن‌ كارگرداني‌ شده‌ بود. بخش‌ مسابقه‌ با نمايشهاي‌ ((خواب‌ درفنجان‌ خالي‌)) به‌ كارگرداني‌ كيومرث‌ مرادي‌ در تالار سايه‌، ((دود كعبه‌)) به‌ كارگرداني‌ سعيد شاپوري‌ در قشقائي‌، ((يادگاريها))به‌ كارگرداني‌ رويا كاكاخاني‌ در تالار كوچك‌، ((ساعت‌ شني‌)) به‌ كارگرداني‌ شجاعي‌ در تالار هنر و چهار حكايت‌ از چندين‌حكايت‌ رحمان‌ به‌ كارگرداني‌ عليرضا نادري‌ در تالار مولوي‌، برگزار شد.
آرش‌ آبسالان‌، ((آبگوشت‌ زهرماري‌)) خودش‌ را در تالار سنگلج‌ به‌ نمايش‌ درآورد.
تكيه‌ ط‌رشت‌ آزادانه‌ تعزيه‌ ((حر)) را براي‌ تماشاگران‌ اجرا كرد.
روز هشتم‌ به‌ خير و خوشي‌ و با دغدغه‌هاي‌ روزمره‌ به‌ پايان‌ رسيد.

روز نهم‌

جشنواره‌ آمين‌ عنوان‌ نمايشي‌ بود از فرزانه‌ كابلي‌ در تالار وحدت‌ كه‌ براي‌ بخش‌ ويژه‌ تدارك‌ ديده‌ شده‌ بود.
((ولش‌ كن‌ بره‌)) همچنان‌ با تماشاگران‌ بسيار در بخش‌ بين‌الملل‌ ول‌ بود.
آلمان‌ نيز با نمايش‌ ((خشمگينانه‌)) به‌ كارگرداني‌ سباستيان‌ نوبلينگ‌ خشم‌ تماشاگران‌ بخش‌ بين‌الملل‌ را برانگيخت‌.
زهرا صبري‌، نادر برهاني‌مرند، عرب‌زاده‌، ميثم‌ عبدي‌، حجت‌ عليخاني‌ به‌ ترتيب‌ با نمايشهاي‌ ((دوستت‌ دارم‌ با صداي‌ آهسته‌))،((چيستا))، ((ژاندارك‌ در آتش‌))، ((كمدي‌ ارتباط‌ات‌)) و ((سوگ‌ مهر)) به‌ رقابت‌ در بخش‌ مسابقه‌ پرداختند.
برنامه‌ مرور آثار سال‌ 80 نمايش‌ ((همان‌ هميشگي‌))، ريما رامين‌فر در تالار سنگلج‌ بود.
تكيه‌ ط‌رشت‌ شاهد تعزيه‌ شهادت‌ امام‌ حسين‌(ع‌) بود.
خبر جالب‌ روز نهم‌ در نمايش‌ ((كمدي‌ ارتباط‌ات‌)) ميثم‌ عبدي‌ اتفاق‌ افتاد. ط‌بق‌ رسم‌ معمول‌ كه‌ از تماشاگران‌ خواسته‌ مي‌شود
قبل‌ از اجرا موبايلهاي‌ خود را خاموش‌ نگه‌ دارند، عبدي‌ صراحتا از تماشاگران‌ خواستند تا موبايلهاي‌ خودشان‌ را آزادبگذارند.

روز دهم‌

((خشمگينانه‌)) همچنان‌ در بخش‌ بين‌الملل‌ خشم‌ مردم‌ را درآورده‌ بود كه‌ ((ط‌بيعت‌ مرده‌)) به‌ كارگرداني‌ سرنا سينيگا گليا ازايتاليا در اين‌ بخش‌ حضور پيدا كرد.
در بخش‌ ويژه‌ محمود عزيزي‌ با نمايش‌ ((حر))، محسن‌ حسيني‌ با نمايش‌ ((اورفه‌))، آرش‌ دادگر با نمايش‌ ((آژاكس‌)) به‌ اجراي‌برنامه‌هاي‌ خود پرداختند.
((دايره‌ بسته‌)) به‌ كارگرداني‌ منيژه‌ محامدي‌ دايره‌ مرور نمايشهاي‌ سال‌ 80 را بست‌.
بخش‌ مسابقه‌ با نمايشهاي‌ بشر و مليخا به‌ كارگرداني‌ مشترك‌ علوي‌ط‌لب‌ و مرتضوي‌، ((خاتون‌ غصه‌دار)) به‌ كارگرداني‌اصغر خليلي‌ و ((اط‌لس‌ نوبر شندره‌)) به‌ كارگرداني‌ عليرضا نادري‌ به‌ پايان‌ رسيد.
((يوسف‌ و زليخا)) آخرين‌ تعزيه‌ تكيه‌ ط‌رشت‌ بود.
به‌رغم‌ اين‌ كه‌ هر روز بليت‌ نمايشهاي‌ خارجي‌ پيدا نمي‌شد و درواقع‌ به‌ دست‌ آوردن‌ بليتهاي‌ نمايشهاي‌ اين‌ بخش‌ براي‌ خودنمايشي‌ بود. در روز آخر حراج‌ بليتهاي‌ بخش‌ بين‌الملل‌ بود. به‌ نظ‌ر مي‌رسيد كه‌ تماشاگران‌ از اين‌ دو نمايش‌ رضايت‌ خاصي‌نداشتند.

روز يازدهم‌

همه‌ سالنها تعط‌يل‌ و هيچ‌ اجرايي‌ صورت‌ نگرفت‌ چرا كه‌ همه‌ گروهها براي‌ نتيجه‌ كارهاي‌ خودشان‌ به‌ تالار وحدت‌ رفته‌بودند.
بالاخره‌ بعد از چند روز تلاش‌ بيست‌ويكمين‌ جشنواره‌ بين‌المللي‌ تئاتر فجر با بيانيه‌ هيات‌ داوران‌ و اعلام‌ برندگان‌ به‌ كار خودپايان‌ داد. براساس‌ آرا هيات‌ داوران‌ جايزه‌ اول‌ كارگرداني‌ را به‌ كيومرث‌ مرادي‌ براي‌ نمايش‌ ((خواب‌ در فنجان‌ خالي‌)) اهدا شد
و شبنم‌ ط‌لوعي‌ به‌ خاط‌ر كارگرداني‌ نمايش‌ ((قهوه‌ تلخ‌)) جايزه‌ دوم‌ را از آن‌ خود كرد.
در اين‌ بخش‌، جايزه‌ سوم‌ به‌ صورت‌ مشترك‌ به‌ كورش‌ زارعي‌ كارگردان‌ نمايش‌ ((زنان‌ مهتابي‌ و مردان‌ آفتابي‌)) و نادربرهاني‌مرند، كارگردان‌ نمايش‌ ((چيستا)) تعلق‌ گرفت‌.
همچنين‌ چندين‌ لوح‌ سپاس‌ به‌ كارگردانان‌ نمايشهاي‌ ((توالت‌))، ((آبي‌ترين‌ آسمان‌))، ((راز عروسك‌))، ((كمدي‌ ارتباط‌ات‌))، ((بشر ومليخا)) و ((الكتر)) تعلق‌ گرفت‌.
در بخش‌ نمايشنامه‌نويسي‌ نغمه‌ ثميني‌ و چيستا يثربي‌ با نمايشنامه‌هاي‌ ((خواب‌ در فنجان‌ خالي‌)) و ((زنان‌ مهتابي‌، مردان‌آفتابي‌)) به‌ط‌ور مشترك‌ جايزه‌ اول‌ را از آن‌ خود كردند. عليرضا نادري‌ با نمايشنامه‌ ((چهار حكايت‌ از چندين‌ حكايت‌ رحمان‌))جايزه‌ دوم‌ را به‌ خود اختصاص‌ داد و جايزه‌ سوم‌ اين‌ بخش‌ به‌ حسين‌ مهتاب‌ نويسنده‌ نمايشنامه‌ ((آندرانيك‌)) تعلق‌ گرفت‌.
در بخش‌ بازيگري‌ زن‌، ريما رامين‌فر بازيگر نمايش‌ ((زمزمه‌ مردگان‌)) جايزه‌ اول‌ را از آن‌ خود كرد و جايزه‌ دوم‌ به‌ آناهيتااقبال‌نژاد، بازيگر نمايش‌ ((روي‌ زمين‌)) تعلق‌ گرفت‌ و مژگان‌ نوايي‌ بازيگر نمايش‌ ((ژاندارك‌ در آتش‌)) جايزه‌ سوم‌ را از آن‌ خود
كرد. لوح‌ سپاس‌ اين‌ بخش‌ نيز به‌ ژاله‌ صامتي‌ براي‌ بازي‌ در نمايش‌ ((دوستت‌ دارم‌ با صداي‌ آهسته‌)) تعلق‌ گرفت‌.
در بخش‌ بازيگري‌ مرد، جايزه‌ اول‌ به‌ احمد مهران‌فر، بازيگر نمايش‌ ((قهوه‌ تلخ‌)) رسيد، كورش‌ زارعي‌ براي‌ بازي‌ در نمايش‌))زنان‌ مهتابي‌، مردان‌ آفتابي‌)) جايزه‌ دوم‌ را به‌ خود اختصاص‌ داد جايزه‌ سوم‌ اين‌ بخش‌ نيز به‌ صورت‌ مشترك‌ به‌ حميد
آذرنگ‌ و مهرداد امام‌بخش‌ بازيگران‌ نمايش‌ چهار حكايت‌ از چندين‌ حكايت‌ رحمان‌ تعلق‌ گرفت‌.
در اين‌ بخش‌ ديپلم‌ افتخار به‌ بازيگران‌ نمايش‌ ((قرمز و ديگران‌)) اهدا شد. اين‌ در حالي‌ بود كه‌ مجيد رحمتي‌ و علي‌ سهرابي‌ لوح‌تقدير اين‌ بخش‌ را به‌ خود اختصاص‌ دادند.

 

» نسخه قابل چاپ     » ارسال صفحه برای دوستان

 

 

Soreie Mehr - Header

تمامی حقوق اين پايگاه متعلق به شرکت سوره مهر می باشد. استفاده از مطالب اين پايگاه با ذکر منبع، مجاز است.

تعداد بازديد از صفحات: 61531625