خانه  |  مجلات  |  کتاب  |  اخبار  |  گزارش ها  |  گفتگوها  |  مقالات  | پديدآورندگان

محصولات  |  کتاب رايگان  |  جستجو  |  ارسال کارت الکترونيکي  | وبلاگ  |ویژه نامه

حوزه هنری  |  آلبوم عکس  |  آیینه نشر  |  تالار افتخارات  |  درباره ما  |  ارتباط با ما

خانه » یادداشت سردبیر

 

 
 

باشگاه یا بنگاه؟

محمّد حمزه زاده

(نگاه این یادداشت، صرفا محدود به موضوع تولید و نشر آثار هنری است.هرچند مفاهیم مورد بحث، در اساس، قابل تعمیم به حوزه های دیگر نیز هست.)

یکی از مسایل مهم نهادها و مراکز فرهنگی و هنری _ چه نو و چه کهنه _ این است که معمولا در قدم های اول تعیین استراتژی خود می مانند.اگر به صفحات اولیه اساسنامه این مراکز دسترسی داشته باشید، با خواندن اولین جملات نوشته شده در بخش اهداف و روشها متوجه نوعی سر در گمی در تعیین خواسته ها و بلاتکلیفی در اصلی و فرعی کردن وظایف می شوید.اهداف، معمولا آن قدر بزرگ تعریف می شوند که در نگاه نخست می توان پی برد که دستگاه فرهنگی موصوف امکانات و توانایی های دستیابی به کوچکترین هدف های برشمرده را ندارد.غیر از بیماری "بزرگ شماری هدف" که همه گیر شده است، دستپاچگی و بی معرفتی در اختیار ابزارها و امکاناتی که قرار است مجموعه را به سر منزل برساند، موجب می شود که وقت و انرژی و منابع _ گاه _ تجدید ناپذیری مصروف ناشی گری ها و اقداماتی شود که جز اتلاف امیدها ثمر دیگری ندارد.این نوشته قصد آسیب نمایی و لغزش سنجی اساسنامه ها را ندارد.مراد این است که با تعریف کلید واژه هایی در زمینه "تولید" و در زمینه "نشر" آثار هنری(که از مهمترین وظایف مراکز فرهنگی و هنری است) اسباب ایجاد یک زبان مشترک برای گفت و گویی مفاهمه آمیز فراهم شود.پس، ابتدا تعریف مان را از مفاهیم "تولید" و "نشر" یکی می کنیم.

.::تولید به مثابه باشگاه ::.
"تولید" عبارت است از خلق پدیده ای که پیش از این وجود خارجی نداشته است.تولید، چه تولید اثر هنری و چه تولید نیروی هنرمند، محصول فضایی کارگاهی یا "باشگاهی" است.مجموعه ای از شرایط محیطی و امکانات زیستی لازم است تا محصولی به بازار عرضه شود.نهاد یا مرکزی که وظیفه خود را تولید آثار هنری تعریف می کند، در درجه اول باید امکاناتش را در جهت ایجاد یک کارگاه تولیدی سوق داده باشد.باید خط تولیدش را به درستی و در راستای رسیدن به محصول پیش بینی شده چیده باشد.و باید بداند که بناست در مسیر این خط، محصولی از عدم ظاهری به وجود ظاهری برسد.در کارگاهی که ذکرش رفت، باید همه عوامل دست به دست هم دهند و به گونه ای عمل کنند که "خلق"ی صورت پذیرد.

.:: نشر به مثابه بنگاه ::.
"نشر" عبارت است از مجموعه ای از فعالیت ها که به موجب آن ها، اثر هنری به دست مخاطب یا مصرف کننده می رسد.نشر، محصول فرایندی واسطه ای و رابطه ای است.نشر اساسا یک فعالیت "بنگاهی" است.یک نهاد بنگاهی، از هر ظرفیت درونی و بیرونی سود می برد تا به وظیفه اش که نشر و گسترش مخاطبان و مصرف کنندگان است عمل کند.نهاد بنگاهی، روش خود را بر توسعه رابطه و بهره بردن از خلاء های موجود در بازار مصرف و تکیه بر "خواسته" های مصرف کنندگان بنا می کند و در این راه، از باج دادن به مخاطبانش نمی هراسد.نظام مالی حاکم بر بنگاه، نظام هزینه/درآمد و مبتنی بر "سود ویژه" است.نهاد بنگاهی، حلقه ای نرم و نازک اما ابریشمین و محکم است که دست تولید کننده را به پای مصرف کننده می بندد.بنگاه، خود را صرفا به قواعد بازار مصرف و روابط درون آن پایبند می بیند.محصول تولید شده، در قاموس یک بنگاه، حایز ارزشی فراتر از یک کالا نیست و کالایی قدر و قیمتی بالاتر دارد که "خواهان" بیشتری داشته باشد.و در همین قاموس، تولیدکننده ای والا مقام تر است که آثارش مشتری بیشتری داشته باشند.در یک بنگاه، رفت و آمد تولیدکنندگان، اوج و حضیض شان و قدر و قیمت شان تابع چنین قواعدی است.

.:: نهاد تولیدی نمی تواند بنگاهی عمل کند ::.
نهاد یا مرکزی که وظیفه خود را تولید آثار هنری تعریف می کند، در ردیف باشگاه ها یا کارگاه ها قرار می گیرد. یک باشگاه نباید به گونه ای برنامه ریزی و عمل کند که در شمار بنگاه ها یا واسطه ها قرار گیرد.این جایگاه باید محصولات و نیروهایش را خود بپروراند.به جای پایبندی صرف به خواسته های مخاطبان، به "نیاز" های آنان توجه کند.قدر و قیمت مولدین را به میزان استقبال بازار از آثارشان پیوند ندهد.نظام مالی حاکم بر باشگاه، نظام "ارزش افزوده" است.در فراوری و آفرینش، "سرمایه گذاری" جای "هزینه" را می گیرد.در قاموس باشگاه، سیاست کاهش مستمر هزینه ها برای رسیدن به سود بیشتر، ارزش بالایی به حساب نمی آید.نیروی انسانی مولد، صرفا عامل هزینه نیست، بلکه خود سرمایه است و نقطه ثقل سیستم محسوب می شود. یک باشگاه، نیروی انسانی اش را نمی خرد و از جای دیگری وارد نمی کند.بلکه خود آن را می پرورد.

.:: نتیجه گیری ::.
نکته ای که می خواهم به آن اشاره کنم، مربوط به سوءتفاهمی است که گاهی _ یا بیشتر مواقع _ در تعیین خط مشی ها و وظایف یک نهاد هنری رخ می دهد و اثرش را در برنامه ها و اقدامات آن نهاد می گذارد و معمولا موجب جا به جایی جایگاه تولید و نشر _ یعنی جا به جایی جایگاه باشگاه و بنگاه _ می شود.در چنین شرایطی است که به غلط:
یک نهاد باشگاهی(کارگاهی)، دایما در باب رسیدگی به خواسته های مخاطبان داد سخن می دهد. صبح تا شام در فکر جور کردن حساب هزینه و درآمدش است.در خصوص نیروی انسانی مورد نیازش معمولا به فکر جذب است تا پرورش.هر از چندی مسابقه ای برگزار می کند تا "آثار" خوب را برای انتشار انتخاب کند.نیازهایش را از طریق برگزاری مراسم مناقصه برطرف می کند.مکرر از پروژه تعدیل نیرو حرف می زند.در فهرست دفتر جمعدار اموالش شماره برچسب همه میز و صندلی ها ثبت است،اما نام و نشان نیروها و آثارهنری شان در جایی مطمین ضبط نیست...

خلاصه کنم: مدت هاست جای باشگاه و بنگاه در کشور ما عوض شده است.خلاء وجود بنگاه های موفق و کارآ را باشگاه ها می خواهند پر کنند...
(این یادداشت ادامه دارد.)

 


یادداشتهای گذشته

بهار و حکایت آن بیست و صفر شماره / حیدر ایمنی: / 28 اسفند 1392

به مدد حق و تلاش کارکنان سوره مهر عافی‌ها و حسینی پورها شناخته شدند* / حیدر ایمنی: / 20 اسفند 1392

نقش مدارس و نظام آموزشی / حیدر ایمنی / 11 دى 1392

ترویج در گرو مسئولیت اجتماعی / حیدر ایمنی / 11 آبان 1392

مسئولیت اجتماعی از نظر تا عمل / حیدر ایمنی / 1 مهر 1392

افسون هوشمندها و نسل امروز / حیدر ایمنی / 26 مرداد 1392

از بد حادثه اینجا به پناه نیامده ایم / / 19 تير 1392

سورة مهر شایسته تقدیر رهبر معظم انقلاب / حیدر ایمنی / 22 ارديبهشت 1392

شکفتن دوبارۀ نشر / حیدر ایمنی؛ مدیر روابط عمومی سوره مهر / 22 اسفند 1391

توجه به نشر دیجیتال / حیدر ایمنی؛ مدیر روابط عمومی سوره مهر / 26 مهر 1391

سهم تولید ملی از محصولات فرهنگی و هنری و ادبی کودکان و نوجوانان / محمد حمزه زاده / 31 خرداد 1391

هنرِ روابط‌عمومی / حیدر ایمنیِ؛ مدیر روابط عمومی / 25 ارديبهشت 1391

نشانه‌هایی از تحول نشر / محمد حمزه زاده / 22 فروردين 1391

بازنگاهی به عرضه کتاب در سوپرمارکت‌ها / / 18 مهر 1390

همدمی کتاب با سینما / / 22 مرداد 1390

نویسندگان ایرانی برج عاج نشین نیستند / محسن مومنی شریف* / 15 تير 1390

سال جهاد اقتصادی و وظیفه فعالان بازار فرهنگ و هنر / محمّد حمزه زاده / 3 فروردين 1390

اندر مناقشه اقتصاد و فرهنگ / / 21 آذر 1389

«بسته كتاب خانواده» تمام كشور را در بر مي‌گيرد / محمد حمزه زاده / 4 آبان 1389

توضیحی درباره مردگان باغ سبز / محمّد حمزه زاده / 23 مهر 1389

نويسندگان و هنرمندان بايد دست به روشنگري بزنند / محسن مومنی / 23 شهريور 1389

ضرورت پاسخگویی به نسل امروز درباره دفاع مقدس / محسن مومنی شریف / 15 شهريور 1389

شبی که جهل بشر در شمشیر کفر نمایان شد / اسدالله بقایی؛ نویسنده،شاعر و استاد دانشگاه / 8 شهريور 1389

آب و آتش / محمّد حمزه زاده / 29 تير 1389

اهل قلم وجدان بیدار مردم اند / محسن مومنی / 14 تير 1389

مبارک است آقای پرویز! / محمّد حمزه زاده / 6 تير 1389

آغازیک حرکت عظیم / / 20 خرداد 1389

چه كسي رييس حوزه هنري شده است؟ / / 10 ارديبهشت 1389

كتاب، مخاطب ايراني،روابط عمومی / حیدر ایمنی / 19 فروردين 1389

مخاطب، نشر الكترونيك و كتاب گويا / / 4 اسفند 1388

پیش فرض های تبلیغ کتاب / / 6 بهمن 1388

از اینهمه اشتراک نظر در ماموریت فرهنگیمان خرسندم / / 27 دى 1388

خانواده ای به نام سوره مهر / / 9 آذر 1388

دلایل پر فروش شدن کتاب دفاع مقدس از نگاه ارتباطی / / 20 مهر 1388

مخاطب، نشر الكترونيك و كتاب گويا / / 18 شهريور 1388

قیمت گذاری کتاب اصلی نادیده در صنعت نشر / حیدر ایمنی / 27 مرداد 1388

فروشگاه‌هاي بزرگ كتاب چرا، چگونه و كجا تأسيس مي‌شود؟ / محمد حمزه زاده / 17 خرداد 1388

بازآفرینی ؛ تالیف دوباره یا دست دوم نویسی؟ / / 16 فروردين 1388

«مهر» از آغاز تا كنون / حیدر ایمنی / 27 اسفند 1387

بازآفرینی؛ فرصتي برای دوباره ديده شدن / / 21 بهمن 1387

مجموعه سازي كتاب ها در سوره مهر / / 12 دى 1387

ویراستاری ؛ تخصصی که هنوز باورش نداریم / / 28 آبان 1387

افروغ و مجموعه گفتارهاي فرهنگي-سياسي / / 25 آبان 1387

رمان دفاع مقدس و راهی که باید پیموده شود / روابط عمومی / 11 آبان 1387

باردیگر درباره اهمیت کتابخوانی / حيدر ايمني / 17 تير 1387

مهمترين مسائل نشر كشور ،موانع و راه حل ها / محمّد حمزه زاده / 6 خرداد 1387

تأسيس مدرسه كارگاهي توزيع محصولات فرهنگي / / 26 اسفند 1386

شعر جوان رو به رشد است / / 4 اسفند 1386

انتشار آثار برتر داستاني در خارج از كشور / محمد حمزه زاده / 6 بهمن 1386

ظهر عاشورا / اسدالله بقايي / 30 دى 1386

باز آفرینی آثار فاخر به زبان کودک و نوجوان / محمد حمزه زاده / 11 دى 1386

شنبه بازارها و مسأله عرضه كتاب در كشور / محمد حمزه زاده / 28 آبان 1386

کتابداران ،کتاب رسان يا اطلاع رسان؟ / روابط عمومي / 13 آبان 1386

« رمان»و امید های بازیافته / محمد حمزه زاده / 29 مهر 1386

تنوع در تبليغ / روابط عمومي / 28 مهر 1386

آموزش هنر و چالش‌های پیش رو / حسن بنيانيان (نويسنده مهمان) / 13 مرداد 1386

مروري بر عوامل پرفروش شدن يك كتاب / حيدر ايمني / 16 تير 1386

سوپر ماركت كتاب / محمّد حمزه زاده / 7 خرداد 1386

نمایشگاه یا بازار؟ / محمّد حمزه زاده / 16 اسفند 1385

طرح تجميع آثار نويسندگان، چرا و چگونه؟ / محمّد حمزه زاده / 5 اسفند 1385

ما کجای صداقت ایستاده ایم؟ / سرمقاله ماهنامه صحنه / 20 دى 1385

امام (ره) پرچمدار اسلام ناب / سید حسن نصرالله / 15 آذر 1385

هنوز فرصت هست / محمدرضا سرشار / 24 آبان 1385

« فطر» فلسفه دينداری است / / 1 آبان 1385

مسجد؛کارکرد نو در عرصه ادبیات و فرهنگ / / 2 شهريور 1385

سه پرسش! / محمد صادق مرکبی(دبیر دومین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش _ مشهد) / 28 مرداد 1385

فخر موسیقی به موسیقیدان است / رضا مهدوی / 21 مرداد 1385

ادبیات داستانی از ابتدا تا امروز / محمدرضا سرشار / 15 مرداد 1385

مقدمات رويش! / محمد صادق مرکبی(دبير دومين جشنواره سراسري فيلم كوتاه ديني رويش) / 10 مرداد 1385

چرا امشب غزل در قالب مضمون نمی‌گنجد؟ / محمد علی عجمی(شاعر تاجیک) / 31 تير 1385

باشگاه یا بنگاه؟ / محمّد حمزه زاده / 14 خرداد 1385

داستان این پنج نفر / محمّد حمزه زاده / 14 ارديبهشت 1385

بشکن دوباره هسته را! / علیرضا قزوه / 22 فروردين 1385

"رمان" و امیدهای بازیافته / محمّد حمزه زاده / 13 فروردين 1385

گاهى شهيد شدن آسان‌تر از زنده ماندن است! / / 8 فروردين 1385

كربلا بر شما مبارك باد! / مرتضي اميري اسفندقه / 1 فروردين 1385

مهر در آستانه تحول / / 20 اسفند 1384

حکومت اسلامی و انحرافات مذهبی / / 6 اسفند 1384

چهارشنبه سیاه / حیدر ایمنی کوهی / 4 اسفند 1384

بله آقای وزیر! / / 25 بهمن 1384

این عرب بد! / / 18 بهمن 1384

نمایشگاه کتاب تهران، بودن یا نبودن _ 2 / محمّد حمزه زاده / 25 دى 1384

نمایشگاه کتاب تهران، بودن یا نبودن / محمّد حمزه زاده / 12 دى 1384

کاروان"راهیان نور" و چند نکته / محمّد حمزه زاده / 28 آذر 1384

دلم برایت تنگ می شود! کجایی تو؟ / محمّد حمزه زاده / 15 آذر 1384

یاد باد آن روزگاران یاد باد / اسدالله بقائی نایینی / 8 آذر 1384

به مناسبت هفته «کتاب و کتابخوانی» / / 2 آذر 1384

سینما از تانك، قوی‌تر است / / 29 آبان 1384

نفس سبز / مصطفی محدثی خراسانی ( سردبیر میهمان) / 2 آبان 1384

خواب برره ای سیما! / / 23 مهر 1384

به بهشت رسیده ایم / / 12 مهر 1384

سرسرای سینه‌ها را رنگ خاموشی گرفت / مصطفی محدثی خراسانی( سردبیر میهمان) / 2 مهر 1384

سلام بر تو / / 28 شهريور 1384

«نا‌مفهومی» در شعر «عین مفهوم» است! (به مناسبت روز شعر و ادب فارسی) / / 26 شهريور 1384

در شرح یک وظیفه مضاعف / وحید جلیلی ( سردبیر میهمان) / 19 شهريور 1384

رسانه ملّی در آستانه تحول ؟! / / 8 شهريور 1384

بگذاریم كه حرمت «انتخاب» برجا بماند / / 30 مرداد 1384

امروز عدالتخواه شده‌اند! فردا...؟ / / 4 مرداد 1384

مزار فاطمه در دل مشتاقان خاندان آل علی است / به قلم اسدالله بقایی نایینی / 18 تير 1384

قسم به جان قلم‌خورده‌ام / به قلم اسدالله بقایی نایینی / 15 تير 1384

هیجان و التهاب، جای خود را به متانت و رفاقت و همکاری بدهد / پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی / 4 تير 1384

روزی برای زندگی / / 31 خرداد 1384

معیار های انتخاب رییس جمهور / گزیده ای از سخنان امام خمینی / 26 خرداد 1384

از یاد « شهدا » تا تصویر « لک لک »ها چقدر راه است؟! / / 13 خرداد 1384

سند چشم‌انداز و مسئولیت فرهیختگان در فضای انتخابات / دکتر حسن بنیانیان ( سردبیر میهمان ) / 8 خرداد 1384

چینه‌‌دان مرغ! / بقایی نایینی اسدالله (سردبیر میهمان) / 2 خرداد 1384

همچنان نشسته ایم و غافل ایم! / / 28 ارديبهشت 1384

ما و نمایشگاه کتاب تهران / محمّد حمزه زاده / 14 ارديبهشت 1384

مديريت بر اساس صندوق شکايات / محمّد حمزه زاده / 26 فروردين 1384

از شمار دو چشم یک تن کم! / / 8 فروردين 1384

كتاب، فرهنگ، اسلام / به قلم دکتر سیّدمهدی خاموشی ( نویسندۀ میهمان ) / 26 اسفند 1383

وقتی شهرداری اهل «فرهنگ» می شود!! / / 18 اسفند 1383

زلزلۀ زرند / اسدالله بقائی نایینی / 6 اسفند 1383

تهدیدهای بوش با كدام هدف صورت می‌گیرد؟ / / 18 بهمن 1383

در حاشیه یك یادداشت / / 14 بهمن 1383

به بهانه پخش ترانه « ابی » از سیمای جمهوری اسلامی ایران / / 27 دى 1383

چرا تولید فرهنگی عقیم است (1) / / 19 دى 1383

خطاب به میوه‌چینان باغ فرهنگ / بنیانیان حسن ( سردبیر میهمان ) / 5 دى 1383

خبرت هست كه... / بقایی نایینی اسدالله ( سردبیر میهمان ) / 2 دى 1383

چرا مهر؟ / / 21 آذر 1383

آیا کتاب غذای روح است؟ / امیر حسین سنایی(نویسنده میهمان) / 1 آذر 1383

 

 

Soreie Mehr - Header

تمامی حقوق اين پايگاه متعلق به شرکت سوره مهر می باشد. استفاده از مطالب اين پايگاه با ذکر منبع، مجاز است.

تعداد بازديد از صفحات: 61319428