هر سال در آستانه سال نو، با همکاری چند مرکز فرهنگی و نظامی، کاروان راهیان نور تشکیل می شود و هزاران نفر را در ایام تعطیلات نوروزی به دیدار مناطق جنگی می برد.این دید و بازدید ها برکات و عواید معنوی فراوانی دارد که بر کسی پوشیده نیست و استقبال روزافزون جوانان و خانواده ها از این برنامه، گویای اثربخشی و جذابیت و برکتی است که به آبروی خون مقدس شهدای عزیز دفاع به چشمه ای جوشان بدل شده است. یکی از برنامه هایی که معمولا در جنب این بازدیدها طراحی و اجرا می شود، برگزاری نمایشگاه عرضه محصولات فرهنگی است که در صورت ارایه آثار مربوط و درخور شان این برنامه، اثربخشی حرکت کاروان راهیان نور را چند برابر می کند. انتشارات سوره مهر، به عنوان یکی از مهمترین ناشران آثار دفاع مقدس، سال گذشته این توفیق را یافت که در چند ایستگاه به ارایه کتب مربوط بپردازد و استقبال پرشور بازدید کنندگان و خرید خوبی که کردند، نشان از پرحاصل بودن این حضور داشت.امسال نیز با هماهنگی هایی که در حال انجام است، ان شاالله در سطحی وسیع تر در این برنامه ملی و عظیم حضور خواهیم داشت و کتاب های جدید و قدیم را به علاقه مندان فرهنگ دفاع مقدس تقدیم خواهیم کرد.تا زمان نوشته شدن این یادداشت هم همکاری ها و هماهنگی های خوبی صورت گرفته است که اگر ادامه یابد و به اجرا برسد، رکورد جدیدی را در برگزاری چنین نمایشگاه هایی به جا خواهیم گذاشت.اما در آستانه روزهایی که برنامه ریزی های اولیه در حال انجام است، ذکر چند پیشنهاد یا تذکر جای خود را دارد: 1. در کنار همه تجمعاتی که وجه مذهبی و حال و هوای جبهه و جنگ را دارد، مجموعه ای از محصولات ظاهرا فرهنگی ارایه می شود که گاهی در شان آن مراسم نیست.بدون این که لازم باشد از محصولی نام ببریم، می توان به انواع لوازم تزیینی و ادعیه ای که در پوشش ها و شکل های خاصی ارایه می شود، اشاره ای سربسته داشت.در سال گذشته هم شاهد بودیم که چنین محصولاتی که هیچ بار معرفتی و آگاه کنندگی و حتی اطلاع رسانی را با خود ندارند، عرصه را بر حضور اقلام انتشاراتی از نوع کتاب تنگ کرده بود. 2. سرمایه گذاری نسبتا خوب و مناسبی برای تدارکات این برنامه می شود که بخشی قابل توجه از آن، استفاده از ظرفیت های مردمی و نیروهای داوطلبی است.تدارک حضور نیروهایی که خود دستی در نوشتن خاطرات جنگ دارند و به عرصه کتاب هم مشرفند، در میان گروه های اعزامی، کاری شایسته است که خود به خود، توجه بازدید کنندگان را به این مقوله جلب و هدایت می کند. 3. طبیعی است که بخشی قابل توجه از راهیان، برای بار اول اعزام می شوند و از جزییات برنامه ها اطلاعی ندارند و از جمله این اطلاعات، وجود غرفه های فروش کتاب است. به همین دلیل، احتمالا تدارک مالی خرید کتاب را نیز ندیده اند و در آنجا نمی توانند آنطور که لازم می بینند، کتاب هایشان را بخرند. به این دلیل و نیز برای ایجاد انگیزه بیشتر در خریداران، لازم است نهاد های فرهنگی با تدارک بن ها یا حواله های خرید با تخفیف، کاری کنند که پای عده بیشتری از راهیان به غرفه های فروش کتاب باز شود.این کار هرچند در سال گذشته در سطحی محدود اجرا شد، ولی به دلیل اقدام دیرهنگام، به ثمر شایسته ای نرسید.
طرح ها و برنامه ها و ایده های زیادی هست که در صورت فراهم شدن شرایط، می توان آن ها را مطرح و اجرا کرد. ما آماده ایم.