خانه  |  مجلات  |  کتاب  |  اخبار  |  گزارش ها  |  گفتگوها  |  مقالات  | پديدآورندگان

محصولات  |  کتاب رايگان  |  جستجو  |  ارسال کارت الکترونيکي  | وبلاگ  |ویژه نامه

حوزه هنری  |  آلبوم عکس  |  آیینه نشر  |  تالار افتخارات  |  درباره ما  |  ارتباط با ما

خانه » کتاب رايگان

 

منابع‌یونانی‌ـ اساطیری‌هنر

 


اشاره:


اگر فلسفه‌و دانش‌یونانی‌و حكمت‌اساطیری‌شرق‌با نهضت‌ترجمه‌و با تدابیر بسیار حكمرانان‌عرفی‌به‌تمدن‌اسلامی‌روی‌می‌آورد و جبهه‌مخالف‌علوم‌شرعی‌را در این‌تمدن‌به‌وجود می‌آورد، هنر بیگانه‌نیز با تأیید خلفای‌اموی‌و عباسی‌به‌كمك‌معماران‌و نقاشان‌و شاعران‌موجی‌را در تمدن‌اسلامی‌ایجاد نمود. با این‌تفاوت‌كه‌تعارض‌آن‌با عالم‌اسلام‌به‌جهت‌پذیرش‌فرهنگ‌كفرآمیز فرعونی‌و آخرالزمانی‌اموی‌ـ عباسی‌كمتر جلوه‌می‌كرد و تنها گروهی‌محدود از متفكران‌اسلامی‌نحله‌ها و صوری‌از آن‌را نظراً و گاه‌عملاً تحریم‌كردند ـ از جمله‌صور و نحله‌هایی‌از شعر و موسیقی‌باطل‌و نقاشی‌و پیكرتراشی‌جاهلی‌كه‌صریحاً پیامبر 9 آن‌را طرد كرده‌بود ـ اما بیشتر صور هنری‌ملل‌و نحل‌مشترك‌آن‌عصر به‌نحوی‌از انحاء با پذیرش‌صورت‌اسلامی‌در ساختمان‌فرهنگ‌سنتی‌اسلام‌شركت‌كردند، و گاهی‌نیز اسلام‌را در حكم‌مادة‌صورت‌خویش‌درآوردند و در حقیقت‌«صورت‌» همان‌صورت‌شرك‌و كفر بود. این‌آثار بخشی‌از هنرها و علوم‌فلسفی‌و غریبه‌و فنون‌و اخلاق‌و سیاست‌نظری‌و عملی‌بیگانه‌از جهان‌اسلامی‌را تشكیل‌دادند در حالی‌كه‌ربطی‌به‌اصل‌ذات‌اسلام‌نداشتند و با آن‌متباین‌بودند.
به‌هر تقدیر با گسترش‌دیانت‌اسلامی‌در فتوحاتی‌كه‌بیشتر در عصر اموی‌اتفاق‌افتاد، بسیاری‌از هنرها چون‌سایر شئون‌فرهنگی‌ملل‌و نحل‌مختلف‌در قلمرو ولایات‌اسلامی‌قرار گرفتند و از آنجا كه‌بسیاری‌از آنها به‌صورت‌آثاری‌مادی‌و تجربی‌بودند نظیر معماری‌، نقاشیها و پیكره‌ها و صنایع‌مستظرفه‌(تجملی‌و ضروری‌)، بسیار سریعتر وارد جامعه‌اسلامی‌شدند به‌طوری‌كه‌بسیاری‌از این‌آثار در دورة‌امویان‌در تمدن‌اسلامی‌رواج‌یافت‌.

 

» ارسال صفحه برای دوستان

 

بازگشت به فهرست کتاب

حكمت اُنسی و زیبایی شناسی‌عرفانی هنراسلامی

 

Soreie Mehr - Header

تمامی حقوق اين پايگاه متعلق به شرکت سوره مهر می باشد. استفاده از مطالب اين پايگاه با ذکر منبع، مجاز است.

تعداد بازديد از صفحات: 60996385