خانه  |  مجلات  |  کتاب  |  اخبار  |  گزارش ها  |  گفتگوها  |  مقالات  | پديدآورندگان

محصولات  |  کتاب رايگان  |  جستجو  |  ارسال کارت الکترونيکي  | وبلاگ  |ویژه نامه

حوزه هنری  |  آلبوم عکس  |  آیینه نشر  |  تالار افتخارات  |  درباره ما  |  ارتباط با ما

خانه » کتاب رايگان

 

سه‌راه‌تجربة‌هنری‌جهان‌اسلام‌

 


اشاره:


ادیان‌هنر را هم‌به‌مثابه‌انوار تبلیغی‌و هم‌از برای‌انتقال‌پیام‌و بیان‌
معارف‌الهی‌در دل‌خویش‌می‌پرورند. البته‌زبان‌تشبیهی‌یا تنزیهی‌هر دین‌در نحوه‌رویكرد ادیان‌به‌هنرهای‌كلامی‌یا تجسمی‌متفاوت‌می‌شود چنانكه‌هنر مسیحی‌بیشتر به‌هنرهای‌تجسمی‌برای‌انتقال‌پیام‌دینی‌روی‌آورده‌است‌و هنر اسلامی‌بیشتر به‌هنرهای‌كلامی‌و تجریدی‌توجه‌كرده‌است‌، امّا در كلّ هر دینی‌در نظام‌روحی‌و معنوی‌مدینه‌هنر عامل‌ایجاد تعادل‌نیز است‌، زیرا فشاد یكجانبة‌اخلاقیات‌مسیحی‌را كه‌ذاتاً زاهدانه‌است‌، جبران‌و تلافی‌می‌كرد، بدین‌وجه‌كه‌حقایق‌الهی‌را به‌صورتی‌نسبتاً پیراسته‌از بایدها و امر و نهی‌های‌اخلاقی‌و به‌هر حال‌رها از خواست‌و اراده‌متجلی‌می‌ساخت‌. عرفان‌نیز در قلمرو دین‌چنین‌وضعی‌پیدا كرده‌است‌. از آن‌رو كه‌عمل‌شناختن‌بعضاً همراه‌با ابداع‌هنری‌است‌و نه‌عمل‌خواستن‌و اراده‌، «بر آنچه‌هست‌» متمركز شده‌، «نه‌بر آنچه‌باید باشد»؛ و حاصل‌این‌امر، شیوة‌نگرشی‌به‌جهان‌و زندگی‌است‌كه‌به‌شیوة‌تلقی‌اصحاب‌اراده‌از حوادث‌و مراز و نسبت‌عالم‌وجود كه‌شاید «ستودنی‌تر» باشد، ولی‌كمتر «حقیقی‌» است‌، تفاوت‌بسیار دارد. به‌هر تقدیر هنر مقدس‌دینی‌حال‌و هوایی‌ابداع‌می‌كند كه‌موجب‌می‌گردد مردم‌به‌طور طبیعی‌و تقریباً بی‌اختیار، از جهان‌قدس‌بهره‌مند و در آن‌سهیم‌می‌شوند.
طرح‌تاریخ‌هنر اسلامی‌، و شرح‌اوضاع‌حاكم‌بر آن‌مشكل‌تر از بررسی‌و مطالعه‌تاریخ‌علم‌یا سیاست‌اسلامی‌است‌، كه‌غلبه‌حضور و احوالات‌و ظهور آن‌در كلمات‌و نقوش‌و الحان‌اقتضای‌تعمق‌و تذكری‌بیش‌از مطالعه‌علم‌یا سیاست‌، كه‌اغلب‌تفكر حصولی‌و تدبیر و یا وجود سنت‌رسمی‌وجه‌غالب‌آن‌است‌، دارد. علی‌الخصوص‌كه‌در بادی‌نظر و ظاهراً برخی‌هنرهای‌رایج‌در تمدن‌اسلامی‌در بُعد از قرآن‌و مأثورات‌حضرت‌نبی‌ 9 و ائمه‌اطهار تكوین‌و گسترش‌یافته‌اند.

 

» ارسال صفحه برای دوستان

 

بازگشت به فهرست کتاب

حكمت اُنسی و زیبایی شناسی‌عرفانی هنراسلامی

 

Soreie Mehr - Header

تمامی حقوق اين پايگاه متعلق به شرکت سوره مهر می باشد. استفاده از مطالب اين پايگاه با ذکر منبع، مجاز است.

تعداد بازديد از صفحات: 61206869