خانه  |  مجلات  |  کتاب  |  اخبار  |  گزارش ها  |  گفتگوها  |  مقالات  | پديدآورندگان

محصولات  |  کتاب رايگان  |  جستجو  |  ارسال کارت الکترونيکي  | وبلاگ  |ویژه نامه

حوزه هنری  |  آلبوم عکس  |  آیینه نشر  |  تالار افتخارات  |  درباره ما  |  ارتباط با ما

خانه » کتاب رايگان

 

عقل‌و قلب‌ابن‌عربی‌

 


اشاره:


نكته‌قابل‌تأمل‌این‌است‌كه‌ابن‌عربی‌مانند عرفا پیشین‌عقل‌را فوق‌قوای‌ادراكی‌دیگر قرار نمی‌دهد. در منظر این‌حكیم‌معنوی‌عقل‌نسبت‌به‌حواس‌خطاكار است‌. از اینجا قوه‌ای‌ ورای‌طور عقلی‌در كار است‌كه‌به‌یاری‌آن‌انسان‌به‌كشف‌اموری‌نائل‌می‌گردد، كه‌عقل‌از ادراك‌آنها عاجز و ناتوان‌است‌.
عقل‌در نظر ابن‌عربی‌از حیث‌فكر محدود است‌نه‌از حیث‌قبول‌. از اینجا از سویی‌از حواس‌ظاهر و باطنی‌استمداد می‌جوید، و از سویی‌دیگر معارف‌الهی‌را از طریق‌كشف‌درمی‌یابد. امّا كسانی‌كه‌تجلیات‌را در قلب‌خود مشاهده‌و مكاشفه‌نمی‌نمایند، به‌اقتضای‌عقلشان‌در مقام‌انكار برمی‌آیند. زیرا عقل‌محدود و قلب‌حدّ و قید و بندی‌ندارد. پس‌قلب‌قوه‌ای‌است‌ورای‌طور عقل‌، و اگر در آیة‌«لذكری‌لمن‌كان‌له‌قلب‌» مراد حق‌از قلب‌، عقل‌بود، نمی‌آمد «لِمَن‌كان‌له‌قلب‌» زیرا عقل‌در همه‌انسانها موجود است‌و مخصوص‌اشخاص‌خاصی‌نیست‌، امّا این‌قوة‌ورای‌طور عقل‌، كه‌در این‌آیه‌از آن‌به‌قلب‌تعبیر شده‌، به‌هر انسانی‌عطا نشده‌است‌. و عقل‌همانطور كه‌از فكر كه‌متعلّقش‌اكوان‌است‌قبول‌علم‌می‌كند، از قلب‌هم‌علم‌پذیرد. ابن‌عربی‌به‌جای‌عقل‌اول‌به‌حقیقت‌محمدیه‌قائل‌است‌كه‌خداوند آن‌را از لاشی‌ء و عدم‌ابداع‌كرده‌است‌.

 

» ارسال صفحه برای دوستان

 

بازگشت به فهرست کتاب

حكمت اُنسی و زیبایی شناسی‌عرفانی هنراسلامی

 

Soreie Mehr - Header

تمامی حقوق اين پايگاه متعلق به شرکت سوره مهر می باشد. استفاده از مطالب اين پايگاه با ذکر منبع، مجاز است.

تعداد بازديد از صفحات: 61137403