خانه  |  مجلات  |  کتاب  |  اخبار  |  گزارش ها  |  گفتگوها  |  مقالات  | پديدآورندگان

محصولات  |  کتاب رايگان  |  جستجو  |  ارسال کارت الکترونيکي  | وبلاگ  |ویژه نامه

حوزه هنری  |  آلبوم عکس  |  آیینه نشر  |  تالار افتخارات  |  درباره ما  |  ارتباط با ما

خانه » کتاب رايگان

 

عقل‌فعّال‌یونانی‌ـ شرقی‌

 


اشاره:


خیال‌یونانی‌با عقل‌و صور كلی‌عقلی‌نسبتی‌ندارند. در تفسیر شرقی‌مابعدالطبیعه‌یونانی‌در عصر انتقال‌آن‌به‌اسكندریه‌مصر و خاورمیانه‌عقل‌جزوی‌بشری‌از عقل‌فعال‌بهره‌مند می‌شود، و صور كلی‌عقلی‌را كسب‌می‌كند و این‌خود می‌تواند منشأ نحوی‌انتقال‌تمول‌از عالم‌ارسطویی‌به‌عالم‌دینی‌شرق‌تلقی‌شود كه‌از حوزة‌شرقی‌شده‌فلسفة‌ارسطویی‌و نوافلاطونی‌متأثر است‌، و این‌گامی‌در جهت‌تعالی‌تفكّر حكمی‌و فلسفی‌در عالم‌اسلامی‌بود، امّا این‌نكته‌ربطی‌به‌هنر به‌معنی‌خاص‌نداشت‌. هرچند موسیقی‌در نظرگاه‌نو فیثاغورثی‌ابن‌سینا و فارابی‌از این‌منظر متأثر است‌. علی‌رغم‌این‌مراتب‌، تحوّل‌و فراشد دینی‌شدن‌نظر حكمی‌و فلسفی‌یونانی‌زده‌در عالم‌شرقی‌بسیار بطئی‌است‌.
تحوّل‌تفكر نظری‌دینی‌در عالم‌اسلامی‌بیش‌از فلاسفه‌مدیون‌عالمان‌زبانی‌و عرفای‌حقیقی‌و صاحبان‌سیر و سلوك‌معنوی‌و متألهان‌متشرع‌معنوی‌روش‌و نقلی‌مذهب‌است‌. در نظر این‌متفكران‌و حكیمان‌اُنسی‌هنر و شعر دینی‌و روحانی‌، عطای‌حق‌است‌و فقط‌شعر حقیقی‌است‌كه‌حكمت‌است‌. در نگاه‌كلی‌تعریفی‌كه‌از هنر و شعر و علم‌و حكمت‌در نزد حكمای‌انسی‌و عرفای‌ما طرح‌می‌شود و حتّی‌در تفكر یونان‌قبل‌از سقراط‌و بین‌النهرین‌و مصر و ایران‌، هند و چین‌و ژاپن‌باستان‌وجود دارد، با تعریفی‌كه‌بر تفكر متافیزیكی‌مبتنی‌است‌، حكایت‌از نزاعی‌عمیق‌و اساسی‌میان‌دو نظرگاه‌دینی‌و متافیزیكی‌در عالم‌شرقی‌و اسلامی‌می‌كند.

 

» ارسال صفحه برای دوستان

 

بازگشت به فهرست کتاب

حكمت اُنسی و زیبایی شناسی‌عرفانی هنراسلامی

 

Soreie Mehr - Header

تمامی حقوق اين پايگاه متعلق به شرکت سوره مهر می باشد. استفاده از مطالب اين پايگاه با ذکر منبع، مجاز است.

تعداد بازديد از صفحات: 60966350