خانه  |  مجلات  |  کتاب  |  اخبار  |  گزارش ها  |  گفتگوها  |  مقالات  | پديدآورندگان

محصولات  |  کتاب رايگان  |  جستجو  |  ارسال کارت الکترونيکي  | وبلاگ  |ویژه نامه

حوزه هنری  |  آلبوم عکس  |  آیینه نشر  |  تالار افتخارات  |  درباره ما  |  ارتباط با ما

خانه » کتاب رايگان

 

غربی‌شدن‌تعریف‌هنر در عصر سیطره‌فلسفه‌

 


اشاره:


علی‌رغم‌این‌آراء، متفكران‌مسلمان‌چندان‌به‌آنها توجه‌نكردند، مگر آنچه‌هویت‌عقلانی‌و فلسفی‌محض‌داشته‌باشد. هیچكدام‌از تراژدیها و كمدیها و درامهای‌یونانی‌را كه‌مضمون‌ فرهنگ‌یونانی‌و جلوه‌های‌حقیقی‌آن‌را در خود همراه‌داشتند ترجمه‌نكردند. این‌آثار، در همان‌قلمرو فرهنگ‌یونانی‌ماندند و چون‌تجربه‌های‌شیطانی‌ممنوع‌تلقی‌كردند و جز در حوزه‌های‌خصوصی‌اعیان‌و اشراف‌اباحی‌مذهب‌ضعیف‌النفس‌و خفیف‌العقل‌هرگز جایگاهی‌پیدا نكردند. در تفكر خصوصی‌فلاسفه‌آزاداندیش‌، اگر بتوان‌چنین‌نامی‌را برای‌برخی‌متفكران‌اسلامی‌اطلاق‌كرد، آنچه‌برجسته‌تر است‌مفاهیم‌منطقی‌و مسأله‌تخییل‌و محاكات‌است‌كه‌ذیل‌متافیزیك‌و مابعدالطبیعه‌افلاطونی‌ و ارسطویی‌قرار دارد. و این‌اغلب‌موجب‌می‌شود كه‌این‌متفكران‌یونانزده‌از صورت‌حقیقی‌شعر و معنی‌و حقیقتی‌كه‌در جان‌شاعر و هنرمند و اثر دینی‌تجلّی‌می‌كند غافل‌شوند و اثر هنری‌را در قلمرو خیال‌متدانی‌ببینند. و صورت‌اصیل‌هنری‌كه‌متناسب‌با انكشاف‌و تجلّی‌حقیقت‌است‌، نیز اغلب‌در نزد این‌متفكران‌مغفول‌مانده‌است‌.

ابن‌سینا و فارابی‌و بسیاری‌از منطقیان‌و فلاسفه‌مسلمان‌متقدم‌از جمله‌اصحاب‌اخوان‌الصفا و حلقه‌بغداد و كِنْدی‌چنانكه‌اشاره‌رفت‌نگاه‌یونانی‌وار به‌هنر داشته‌اند. از اینجا ابن‌سینا هنر را تخییل‌می‌داند و شعر را كلام‌مخیل‌موزون‌خیال‌برای‌او از قوای‌حسی‌باطنی‌است‌كه‌نازلتر از عقل‌است‌و فصل‌ممیز انسان‌از حیوان‌. امّا خیال‌و حس‌، مشترك‌میان‌انسان‌و حیوان‌است‌. در نگاه‌یونانی‌خیال‌هیچ‌گونه‌وجهه‌الهامی‌و كشفی‌و متعالی‌ندارد. قوه‌خیال‌در بن‌بست‌مشاعر انسانی‌قرار می‌گیرد، یعنی‌خیال‌محل‌جمع‌صوری‌است‌كه‌در حس‌مشترك‌حاضر می‌شود.

 

» ارسال صفحه برای دوستان

 

بازگشت به فهرست کتاب

حكمت اُنسی و زیبایی شناسی‌عرفانی هنراسلامی

 

Soreie Mehr - Header

تمامی حقوق اين پايگاه متعلق به شرکت سوره مهر می باشد. استفاده از مطالب اين پايگاه با ذکر منبع، مجاز است.

تعداد بازديد از صفحات: 61206827