خانه  |  مجلات  |  کتاب  |  اخبار  |  گزارش ها  |  گفتگوها  |  مقالات  | پديدآورندگان

محصولات  |  کتاب رايگان  |  جستجو  |  ارسال کارت الکترونيکي  | وبلاگ  |ویژه نامه

حوزه هنری  |  آلبوم عکس  |  آیینه نشر  |  تالار افتخارات  |  درباره ما  |  ارتباط با ما

خانه » کتاب رايگان

 

انحراف‌هنر با متافیزیك‌و فلسفه‌یونانی‌

 


اشاره:


امّا در عصری‌كه‌فلسفه‌و متافیزیك‌یونانی‌بر اذهان‌و افهام‌نویسندگان‌عالم‌اسلامی‌سیطره‌پیدا می‌كند و نسبت‌به‌مفاهیم‌یونانزده‌شرطی‌می‌شوند، از اینجا هنر و شعر در آثار فلسفی‌مسمانات‌به‌صنعتی‌از صنایع‌منطقی‌تحویل‌می‌شود. هنر یونانی‌بر پایة‌اصل‌تخییل‌و تخیل‌نفسانی‌و شخصی‌، نوعی‌محاكات‌از اشیاء به‌شمار می‌آید، این‌خیال‌و تخیل‌، نحوی‌انفعال‌نفسانی‌است‌، در ساحت‌شهوت‌و غضب‌نه‌حتی‌در ساحت‌عقل‌فلسفی‌.
از همین‌منظر است‌كه‌افلاطون‌هنر را دارای‌وجهی‌غیرعقلانی‌می‌داند و با احساسات‌و توهّم‌و خیال‌مجرد قرین‌می‌داند. هنرمند در مقام‌تخییل‌و تقلید خیالی‌از طبیعت‌و ساحت‌سافله‌حیات‌است‌و یا سیرتهای‌قهرمانی‌را بیان‌می‌كند. قهرمانی‌كه‌در حال‌فراموشی‌و با آخرین‌تیراژ ـ دی‌های‌یونانی‌در هنر درامای‌متأخر یونانی‌ـ روی‌نمایش‌فلك‌زدگی‌است‌، و شور بختی‌انسان‌نیست‌انگار است‌. این‌در اما و تراژدی‌و كمدی‌هنوز به‌صرف‌محاكات‌بی‌درد و نحوی‌تقلید و صنعتگری‌تقلیل‌نیافته‌بود، امّا تعلّقی‌نیز به‌عالم‌متعالی‌ساحت‌قدس‌نداشت‌.

در حقیقت‌با نظر به‌متافیزیك‌یونانی‌شاعر و هنرمند بدور از عقل‌است‌، و در تعریف‌ارسطویی‌و افلاطونی‌جایگاه‌ بزرگی‌ندارد. افلاطون‌و سقراط‌شاعران‌را به‌هذیان‌گویی‌و جنون‌نفسانی‌منتسب‌می‌كنند. افلاطون‌آنها را به‌مدینه‌فاضله‌راه‌نمی‌دهد و ارسطو هم‌صورتی‌خاص‌از شاعر را می‌پذیرد كه‌نظر به‌امر كلی‌دارد و از جزئیات‌فراتر می‌رود. برخی‌یونانیان‌از هنر تلقی‌اخلاقی‌و تعلیمی‌و تربیتی‌دارند، چنانكه‌افلاطون‌چنین‌می‌گوید. تراژدی‌ها و كمدی‌ها وصف‌نیكان‌و بدان‌است‌كه‌مقاصد اخلاقی‌دارند.

 

» ارسال صفحه برای دوستان

 

بازگشت به فهرست کتاب

حكمت اُنسی و زیبایی شناسی‌عرفانی هنراسلامی

 

Soreie Mehr - Header

تمامی حقوق اين پايگاه متعلق به شرکت سوره مهر می باشد. استفاده از مطالب اين پايگاه با ذکر منبع، مجاز است.

تعداد بازديد از صفحات: 60825398