خانه  |  مجلات  |  کتاب  |  اخبار  |  گزارش ها  |  گفتگوها  |  مقالات  | پديدآورندگان

محصولات  |  کتاب رايگان  |  جستجو  |  ارسال کارت الکترونيکي  | وبلاگ  |ویژه نامه

حوزه هنری  |  آلبوم عکس  |  آیینه نشر  |  تالار افتخارات  |  درباره ما  |  ارتباط با ما

خانه » کتاب رايگان

 

هنر حقیقی‌و حكمت‌دینی‌

 


اشاره:


اسلام‌چون‌همه‌ادیان‌حقیقی‌از طور دیگری‌غیر از طور متافیزیك‌یونانی‌و اساطیرالاولین‌شرقی‌تجلّی‌كرد. از اینجا هنر در نگاه‌حضرت‌محمد مصطفی‌9 و امامان‌معصوم‌: متفاوت‌از عالم‌موزهای‌اساطیری‌و محاكات‌متافیزیكی‌یونانی‌رومی‌است‌. پیامبر اكرم‌شعر و هنر حقیقی‌را عین‌حكمت‌می‌داند. البته‌این‌حكمت‌نه‌آن‌حكمت‌مشهور متأخر عالم‌اسلامی‌یا فلسفه‌یونانی‌است‌. این‌حكمت‌و فلسفه‌عقلی‌مقارن‌بعثت‌حضرت‌نبی‌، در اسكندریه‌و شهرهای‌یونانزده‌موضوع‌درس‌و بحث‌بود. این‌حكمت‌و فلسفه‌همان‌بود كه‌پیامبر از آن‌به‌جهل‌تعبیر می‌كند، چنانكه‌تعبیر می‌كند، چنانكه‌ابوالحكم‌سابق‌«ابوجهل‌» خوانده‌می‌شود. قرآن‌مجید شاعران‌جاهلی‌را به‌عنوان‌كسانی‌كه‌قول‌آنها بر فعلشان‌منطبق‌نیست‌و سرگشتگان‌وادی‌حیرانی‌اند نام‌می‌برد و در این‌میان‌گروهی‌اهل‌عمل‌صالح‌اند كه‌به‌خداوند ایمان‌دارند. قدر مسلم‌شعر و هنر همین‌ گروه‌صالح‌«حكمت‌» است‌. اینان‌همانهایی‌اند كه‌به‌اشاره‌قرآنی‌مُلهَم‌به‌تقوی‌هستند: «و نفس‌و ما سویها فالهمها فجورها و تقویها، قد افلح‌من‌زكیها و قد خاب‌من‌دسیها».
شاعر و هنرمند حقیقی‌از نظر اسلام‌كسی‌است‌كه‌تزكیه‌و تهذیب‌كند. او كه‌به‌تزكیه‌و تهذیب‌باطن‌و درون‌می‌پردازد، تقوی‌الهام‌اوست‌، و اگر باطن‌آلوده‌شود و تزكیه‌در كار نباشد، شاعر ملهَم‌به‌فجور است‌. یعنی‌ملهم‌به‌چیزی‌كه‌پیامبر فرمود اگر درون‌انسان‌از آن‌پر شود، از كثیف‌ترین‌اشیاء پر شده‌است‌. شاعر اگر ملهم‌به‌تقوی‌باشد، شعر و هنر او عین‌حكمت‌است‌. حكمت‌اُنسی‌و معنوی‌و تمثیلی‌.

 

» ارسال صفحه برای دوستان

 

بازگشت به فهرست کتاب

حكمت اُنسی و زیبایی شناسی‌عرفانی هنراسلامی

 

Soreie Mehr - Header

تمامی حقوق اين پايگاه متعلق به شرکت سوره مهر می باشد. استفاده از مطالب اين پايگاه با ذکر منبع، مجاز است.

تعداد بازديد از صفحات: 60394209