خانه  |  مجلات  |  کتاب  |  اخبار  |  گزارش ها  |  گفتگوها  |  مقالات  | پديدآورندگان

محصولات  |  کتاب رايگان  |  جستجو  |  ارسال کارت الکترونيکي  | وبلاگ  |ویژه نامه

حوزه هنری  |  آلبوم عکس  |  آیینه نشر  |  تالار افتخارات  |  درباره ما  |  ارتباط با ما

خانه » مقالات » مقاله

 

درباره«گفت‌و‌نویسی» کمپتون و مجموعه«آموزش نویسندگی»

الگوی موفق در گفت‌و گو نویسی

28 دى 1392

در جهان هستی هیچ‌چیز جز کتب الهی فرامین و رموز و راهکارهای سعادت و رهایی را بیان نمی‌کند. در همین کتب، معجزة پیامبر ما کتاب قرآن بوده که بر اهمیت احسن‌القصص تأکید داشته است. دریافتن اینکه بهترین قصه‌ها واجد چه خصوصیاتی بوده‌اند، البته کار مفسّران و دانشمندان علوم دینی است. بار دیگر در جهان مادی خداوند این نعمت را به بشر ارزانی داشته که با زبان زمینی (و نه آسمانی) با همدیگر صحبت کنند و حکایت‌ها بازگویند. فراوانی و گسترة زبانِ حکایت و تمثیل و داستان و همچنین گونه‌گونگی و تلوّن آن حیرت‌انگیز است. این‌همه تلوّن و سلیقه و حکایت و پرداخت داستانی از نثر ادبی و فاخر گرفته تا نثر سرگرم‌کننده و پلیسی و عاطفی وحکایت از شگفت‌آور بودن خلقت و توانایی بشر دارد. غور و مدّاقه در همة این گونه‌های ادبی کار سترگ و عظیمی است. پژوهش و کار و مطالعه و نگرة عمیق می‌خواهد. اهمیت مجموعه کتاب‌های آموزش نویسندگی در اینجاست که ما را به نمونة «کامل‌ترین» دعوت کند. به عالی‌ترین نمونه‌ها ... و شاید علّت گسترش یافتن این کرسی‌های نویسندگی خلّاق در دنیا یکی همین مفقود شدن نمونه‌ترین‌ها در این گسترة عجیب باشد! گلوریا کمپتون، در کتاب حاضر، فنون و، البته، بیشتر تمرین‌هایی برای نوشتن گفت‌وگوهایی قوی ارائه کرده است. در کل، بیشتر باید گفت کتاب حاضر شرح درس‌ها در ترم‌های دانشگاهی وی بوده است. همینگوی در جوانی مجبور بود در موجزترین کلمات گزارش‌های جنگی خود را از جنگ داخلی اسپانیا گزارش نماید. بعدها، همین مهارت شالودة اصلی و بنیاد نثر داستان‌نویسی وی را تشکیل داد. اهمیت گفت‌وگونویسی در ادبیات و سینمای غرب (به‌خصوص امریکا) در اقتصادِ هنر نهفته است و نزدیکی ادبیات به سینما، زیرا هرچه پرداخت تمرکز داستانی استادانه‌تر صورت گرفته باشد، خالقان آثار در جذب مخاطبان بیشتر نتیجه‌ خواهند گرفت. تکیه بر نفوذ در درون شخصیت‌ها و از زبان آنان حرف زدن، تأکید بر ترکیب توصیف و گفت‌وگو در رمان نوشتن، و جلوگیری از اشتباهات معمول نویسندگان در گفت‌وگونویسی توصیف مکان و زمان در پس‌زمینة داستان و... از اصلی‌ترین مباحث مطرح‌شده در این کتاب است.
اگرچه قوانین و فرمول‌های حاکم بر راندن اتومبیل یا موتورسیکلت و توجه مکانیکی به این قوانین نمی‌تواند موجب راندن یا حفظ تعادل و موفقیت در این امر شود، لازمة کار است. با خواندن این کتاب غریزه و استعداد نویسندگی بیشتر نخواهد شد (به‌خصوص در فرهنگ اصلی کتاب که نزدیک به ژانرهای غیرِادبی است!). این کتاب دربرگیرندة نمونه‌های داستانی از شاهکارها و یا داستان‌های معمولی دنیای ادبیات است که می‌تواند الگوهای موفقی برای ارائة گفت‌وگوی خوب ارائه نماید. بی‌شک، پرداخت موفق داستانی موقعی به دست خواهد آمد که گفت‌وگوهایی قوی داشته باشیم. این کتاب بیشتر درس‌گفتار است و از تکرار مباحث نیز مؤلف کمی در رنج افتاده است. اما برای نوجویان و دانش‌جویان فیلم‌نامه‌نویسی و داستان به‌شدت می‌تواند مفید واقع شود. اهمیت کار در این است که کل ادبیات دراماتیک غرب بر استوانة گفت‌وگوهای درخشان ـ و نه حیثیت ادبی و صناعت‌های دیگر متن ـ سوار شده است. حداقل آن بخش مهم و حداکثری آن که امروزه با سینما و سایر هنرهای بصری پیوندی مستحکم پیدا کرده است. خواندن کتاب و به‌خصوص دیدن نمونه‌های عالی گفت‌وگونویسی در آثار ادبی گنجانده‌شده در متن کتاب برای دانشجویان ادبیات و سینما و داستان‌نویسی بسیار مفید است.

» نسخه قابل چاپ     » ارسال خبر برای دوستان

New Page 1

 

Soreie Mehr - Header

تمامی حقوق اين پايگاه متعلق به شرکت سوره مهر می باشد. استفاده از مطالب اين پايگاه با ذکر منبع، مجاز است.

تعداد بازديد از صفحات: 61053338